메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술대회자료
저자정보
정영훈 (현대일렉트릭 앤 에너지시스템) 문성현 (현대일렉트릭 앤 에너지시스템) 유진혁 (현대일렉트릭 앤 에너지시스템) 한광진 (현대일렉트릭 앤 에너지시스템)
저널정보
대한기계학회 대한기계학회 춘추학술대회 대한기계학회 2017년도 학술대회
발행연도
2017.11
수록면
2,506 - 2,510 (5page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
In this study, Ex d tube cooled high voltage motor is numerically and experimentally analyzed by CFD(Computational Fluid Dynamics). This motor was designed for explosion environment with pipe cooled. There are two types of pipe cooling methods that are IC611(International Cooling, additional heat exchanger), IC511(International Cooling, heat exchanger in motor frame). In this study IC511 motor is studied that cooling tubes are located in frame between stator core and frame. Heat from electric loss is transferred to outside of motor frame by convection, radiation, conduction. Moreover, Heat transfer from inner air to external air is occurred through tubes. We tried temperature rise test and compared to get good agreement with CFD(Computational Fluid Dynamics). From the good agreement, we studied several cases of inner flow path. Finally we found optimized size of air path and it led temperature decrease of stator coil.

목차

Abstract
1. 서론
2. 수치 해석 모델 및 검증
3. 해석 및 검증 결과
4. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0