It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
The purpose of this study was to examine the youth facility, which is a public facility. The purpose of this study is to prepare a policy plan to support the revitalization of the youth facilities by improving the publicness of the youth facilities, reflecting the recent social and policy needs for youth activities. In this study, the following analyzes were conducted using research methods such as literature research, expert consultation and workshop, survey, and policy councils. First, as a review of trends in the role and operation of youth facilities, we examined the evaluation of youth facilities in terms of publicness of youth facilities. Second, we analyze the case related to cultural publicness. Third, the concept of pending issues and publicness of youth facilities were analyzed. Fourth, AHP analysis was carried out to investigate the publicness of the youth facilities and their perceptions about the revitalization of the public facilities, and the relative importance of the publicness indicators proposed in this study. Based on the results of this analysis, this study presented 5 major areas and 10 policy tasks. The ten policy tasks include assessment of local government budgets and manpower preparation at the establishment of youth facilities, conducting preliminary feasibility analysis at the establishment of youth facilities, setting guideline for selection of youth facilities, analysis of the youth actual condition and prospect according to the region, analysis of the background and characteristics of the youth using the youth facility, examination of diversity of the youth facility operation program, analysis of the youth inclusion in the youth facility, and provision of detailed budget guidelines for the size of youth facilities. In order for youth facilities to fulfill their responsibilities as public facilities in our community, it is necessary to strengthen the capacity of the governments to support the operation of youth facility in addition to the quality management of the facilities themselves.
본 연구는 대다수 공공시설로 되어 있는 「생활권 청소년수련시설」을 대상으로 하였으며, 본 연구의 목적은 청소년활동에 대한 최근 사회적・정책적 수요를 반영하여 청소년수련시설의 공공성 제고를 통한 운영 활성화를 지원하기 위한 정책방안을 마련하는데 있다. 이를 위해 본 연구에서는 문헌연구, 전문가 자문 및 워크숍, 조사연구, 정책협의회 등의 연구방법을 활용하여 다음과 같은 분석을 수행하였다. 첫째, 청소년수련시설의 역할 및 운영에 대한 동향 고찰로서 청소년수련시설의 공공성 관련 선행연구, 공공성 측면에서의 청소년수련시설 평가를 고찰하였다. 둘째, 유관 사례로서 문화공공성을 분석하였다. 셋째, 청소년수련시설의 현안 및 공공성에 대한 개념에 대한 분석을 하였다. 넷째, 청소년수련시설의 공공성 제고 및 운영 활성화 관련 실태 및 인식조사와 더불어 본 연구에서 제안하고 있는 청소년수련시설 공공성 지표에 대한 상대적 중요도를 알아보기 위한 AHP 분석을 수행하였다. 이와 같은 분석결과를 토대로 본 연구에서는 5대 영역, 10개 정책과제를 제시하였다. 10개 정책과제는 생활권 청소년수련시설 설치 시 지자체 예산 및 인력 준비도 평가, 생활권 청소년수련시설 설치 시 지자체 사전타당성 분석 실시, 생활권 청소년수련시설 입지 선정 가이드라인 마련, 생활권 청소년수련시설 이용편의성 설계 가이드라인 마련, 지역별 청소년 인구 실태 및 전망 분석, 생활권 청소년수련시설 이용 청소년 배경 및 특성 분석, 생활권 청소년수련시설 운영 프로그램 다양성 점검, 생활권 청소년수련시설 참여 청소년 포용성 분석, 생활권 청소년수련시설 규모 대비 적정예산 세부지침 마련, 생활권 청소년수련시설 규모 대비 적정예산 세부지침 마련 등이다. 생활권 청소년수련시설이 우리 지역사회의 공공시설로 책무를 다하기 위해서는 시설자체의 질 관리 노력과 더불어 지자체의 운영 지원 역량 강화와 중앙정부의 체계적인 수련시설 기본정책 수립과 세부과제 집행이 필요하다.
[표지] [발간사] [국문초록] [연구요약] [목차] 표목차 그림목차 [제Ⅰ장 서론] 1. 연구의 배경 및 목적 2. 연구의 내용 3. 연구의 방법 [제 Ⅱ 장 청소년수련시설의 공공성 및 운영 관련 동향 고찰] 1. 청소년수련시설의 공공성 관련 선행연구 2. 공공성 측면에서의 청소년수련시설 평가 고찰 3. 유관분야 시설의 공공성 논의 사례 : 문화공공성을 중심으로 [제 Ⅲ 장 청소년수련시설의 현안 및 공공성에 대한 개념과 분석] 1. 청소년수련시설의 현안 및 쟁점 분석 2. 청소년수련시설의 공공성에 대한 개념화 3. 청소년수련시설의 공공성 실제에 대한 분석 [제 Ⅳ 장 청소년수련시설의 공공성 관련 인식조사 : 생활권 수련시설을 중심으로] 1. 조사개요 2. 청소년수련시설의 공공성 관련 인식 조사결과 [제 Ⅴ 장 청소년수련시설의 공공성 지표에 대한 AHP 분석] 1. 분석개요 2. 청소년수련시설의 공공성 지표에 관한 AHP 분석결과 [제 Ⅵ 장 정책방안 및 결론] 1. 정책방안 2. 결론 및 시사점 [참고문헌] [부록] Ⅰ. 공공시설로서의 청소년수련시설에 대한 인식 Ⅱ. 청소년수련시설의 공공성 개념과 실제에 대한 인식 Ⅲ. 청소년수련시설의 공공성 지표와 실제에 대한 인식 Ⅳ. 청소년수련시설의 공공성 지표의 적절성과 실제에 대한 인식 Ⅴ. 청소년수련시설의 공공적 운영 관련 기타 인식 [Abstract] [2017년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.