본고는 2000년대 이후 부각된 심훈 연구의 새로운 논의의 흐름을 살펴보고, 그 성과와 의미, 남겨진 과제를 검토하였다. 2000년대 이후 심훈 연구의 새로운 논의와 성과는 ‘심훈 관련 텍스트의 집대성, 영화 및 다매체, 여성상, 서사양식, 사상성’으로 모아진다. 이를 정리하면 다음과 같다. ‘전기 및 서지’에서는 심훈의 복역기간, 중국체류 시기, 『탈춤』 연재 시기, 카프 탈퇴 시기, 『상록수』의 영화화 실패 원인, 심훈 자료를 집대성한 심훈 전집 출간(글누림, 2016), 신체시와 노동가 발굴, 「황공의 최후」의 서지 사항 논란 등이다. ‘시 연구 및 중국체험’의 측면에서는 심훈 시 전체에 대한 실증적인 고찰이 이루어졌으나 ‘심훈 시조의 미학성을 어떻게 볼 것인가’와 전체 편수 논란의 문제가 여전히 남는다. 또한 ‘중국 체류기의 의미를 어떻게 볼 것인가’는 심훈 시 해석에 중요한 관건으로 작동했다. ‘영화 및 다매체’는 2000년대 이후 심훈 연구사에서 가장 새롭고 풍부한 논의가 이루어진 분야이다. 영화인 심훈에 주목하여 그가 남긴 영화, 영화소설, 영화비평을 본격적으로 탐색하고 있는 연구들은 소설로 이어져 ‘상호텍스트성, 대중성, 예술성, 전문성, 계몽성’ 등의 논의를 이끌어내었다. ‘여성상 & 서사양식’에서는 심훈 소설에서의 젠더문제를 ‘구여성, 신여성, 동지적 사랑’의 관점에서 새롭게 조명하고 있으며, ‘통속소설’을 과거 신파소설을 이어받은, 새로운 근대 서사체 모델로 의미매김하기도 했다. ‘기독교 및 사상적 원류’에서는 심훈의 『상록수』의 희생정신과 계몽성을 기독교, 혹은 무로후세 사상과 관련하여 논의한 측면이 주목된다. ‘작중인물 및 실제 모델’은 심훈이 실제인물로 추정되는 인물을 작품에서 자주 호명하고 있고, 창작에서도 주변 모델을 참조한다고 고백한 바 있으므로 중요한 연구 분야이다. 시 뿐 아니라 『동방의 애인』의 인물과 실제모델에 대해서는 좀 더 통합적 시각과 세밀한 분석이 필요하다. 또한 심훈 연구에서 ‘아동문학, 번역소설’은 앞으로 새롭게 진행되어야 할 연구과제로 보인다.
This paper examines the trend of the new discussion of the Simhun research that has been emphasized since the 2000s. The new discussions and achievements of the Simhun study are gathered into the culmination of the texts related to Simhun, film and multimedia, feminine, narrative form, and ideology. The following is summarized. In the "Biography and the Bibliography", researcher discussed about the period of stay in China, the discovery of new works, and the controversy over the bibliography of ‘the last of the emperor’. In the aspect of "poetry research & experience in China", an empirical examination of the entire poem has been made, but the issue of "how to view the aesthetics of Simhun Sijo" and the issue of the total number remains. In addition, "How to look at the meaning of stay in China played an important point in interpreting Simhoun’s poem. "Cinema and Multimedia" is the newest and most abundant field of discussion since the 2000s. Research focusing on the ‘filmmaker’ Simhun and his exploring movies, movie novels, and criticism of the film led to discussions such as "mutual textuality, popularity, artistry, professionalism, and enlightenment." In "Women"s Prize & Narrative Style", the gender issue in the novel Siminhun is newly illuminated from the viewpoint of "old woman, modern girl, comradeship love", and the modern novel model. In ‘Christianity and ideological origin’, it is noted that the sacrificial spirit and the enlightenment of Simhun are discussed in relation to Christianity or the Murohusen’s thought. It is an important field of study because he confessed that Simhun often refers to a person who is presumed to be a real person in his work and refers to the surrounding model in his creation. A more integrated view and detailed analysis are needed for the characters and actual models of the novels as well as poetry. In the Simhun study, Children"s literature and translation novel seems to be a new research task to be carried out in the future.