이 연구논문은 포로후기 경제적 양극화 발생에 대한 논쟁을 욥기 안에서 증명하는 것을 목표로 하고 있다. 필자는 본 논문에서 욥과 친구들의 대화 속에서 포로후기에 나타난 경제적 양극화에 대하여 연구하였다. 욥기는 포로후기 시대에 독특한 역사적 맥락에서 가난한 자에 대하여 사회적 위치와 상황에 대해 설명하고 있다. 이에 필자는 이 연구의 목적을 달성하기 위해 사회학적 비평을 해석방법으로 사용하고자 한다. 욥기는 경제적 양극화의 결과를 아홉 가지 소회계층의 발생에 대하여 설명하고 있다. 이분석은 계층을 나타내는 !Ayb.a,(에비온/ poor), ynI['(아니/ needy)와 lD;(달/ helpless) 같은 총체적 가난을 의미하는 용어를 사용하고 있다. 그리고 욥기는 경제적으로 불이익을 당했던 계층으로 hn"m'l.a;(알마나/ widows), ~Aty"(야톰/ orphans), db,[,(에베드/ slave), hm'a'(아마/ female salve), rGE(게르/ Alien), rykif'(사키르/ day-laborer)로 분류하고 있다. 특히 욥기는 가난한자를 위한 윤리적 규범이 포로후기 사회에서 어떻게 적용되지 않았는지를 보여주고 있다. 따라서 필자는 욥기에서 약자와 가난한자들에 대한 태도에 대하여 욥과 친구들의 대화 속에서 상당히 다른 견해를 발견하였다. 욥의 친구들은 경제적 양극화를 진단하는데 있어서 전통적인 히브리 법전들의 사회적 실천에 대하여 적용하지 않았다. 그래서 그들은 하나님이 귀족들의 탐욕과 착취를 처벌한다는 논리적 이론으로 사회적의를 이루지 못하는 것이었다. 그들은 가난한자들의 현실 문제를 이해하지 못했다. 역사적으로, 포로후기에, 유다 사회는 가난한자들과 기득권의 귀족들 사이에 큰 경제적, 사회적 격차를 보였다. 욥도 강력하게 이러한 사회 현상을 비판했다. 포로후기 기간에, 유다는 경제적 양극화의 심화로 사회 개혁을 필요했다. 그러나 욥은 가난한자의 경제적 양극화 문제를 생존을 위한 실천적 문제로 받아 들였다. 그리고 그는 경제적 착취로 인해 빈곤에 처해 있는 자들을 위한 사회 개혁 요소를 제시하고 있다. 욥기는 욥과 같은 의로운 귀족들이 어떻게 가난한 자들을 부지런히 도왔는지 그 방법을 설명하고 있다. 사실, 욥의 실제적인 개혁은 가난한 사람들에 대한 보호의 진정한 의미를 보여주는 것이다.
This paper aims to investigate economic polarization in the postexilic time reflected in the conversation of Job and his friends. The Book of Job describes the poor social position and situation of the postexilic period in its peculiar historical context. For this study, I used sociological criticism as a tool to interpret the text.
The Book of Job describes the nine types of the underprivileged, who have appeared as a result of economic polarization. Hebrew terms such as !Ayb.a,('ebhyôn/ poor), ynI['('ānî/ needy), and lD;(dal/ helpless) mean the poor as a whole. And in the Book of Job the underprivileged are classified as hn"m'l.a;(almā nā h/ widows), ~Aty"(yā ṯô m/ orphans), b,[,('ā ḇaḏ/ slave), hm'a'('ā mâ/ female slave), rGE(gēr/ alien), and rykif'(s̍āḵîr/ day-laborer) who are all economically disadvantaged.
Particularly, the Book of Job shows how the ethical imperatives for the poor were not adopted in postexilic society. This paper demonstrates to a considerable degree the different views of Job and his friends, reflected in their conversations, regarding their attitudes toward the weak and the poor. Job’s friends diagnosed the economic polarization of the time, which was not the normal social system under traditional Hebrew laws. So they proposed that without God punishing the greed and exploitation of the nobility, social justice cannot be achieved. They did not understand the real problems of the poor. Historically, in the postexilic period Judean society showed a great economic and societal gap between the poor and the noble class with its vested interests.
Job also strongly criticized this social phenomenon. In the postexilic period, Judah was in need of social reform because of the deepening economic polarization. But Job accepted the survival of the poor as a practical problem of economic polarization. So he presented social reformist elements for the people who had descended into poverty due to economic exploitation. The Book of Job demonstrates how the righteous noble, such as Job, had diligently helped the poor. In fact, the reformer Job, in a practical way, shows the authentic meaning of the protection of the poor.