본 연구는 풍물굿이 지니는 벽사진경의식, 농경의식, 군악과 축제의식, 제의적요소 등을 통하여 기(旗)의 상징적 의미와 기(旗)에 나타난 색채의식이 어떻게 소통하고 있는지에 대하여 살펴보았다. 풍물굿에 나타난 기(旗)의 종류는 지역에 따라 약간의 차이가 있으나, 그 종류로는 용기(龍旗), 농기(農旗), 영기(令旗), 오방기(五方旗), 단체기(旗)가 있다. 용기는 농신(農神)으로 풍요와 생산을 상징하고, 풍우(風雨)를 주관하는 하해(河海)의 신, 또는 천신을 표상한 것으로, 용기를 수용하고 있었고, 농기는 용기에 나타난 용의 형상으로, 단청으로 장식된 용두(龍頭), 농기 가장 자리의 지네발(龍足), 꿩장목, 신대에 늘이는 버리줄 등은 외형적으로 용기에 나타난 용의 모습과 유사한 점을 발견할 수 있었다. 영기는 음양기(陰陽旗)로서 반드시 암·수 쌍으로 존재한다. 의례에서는 신령기(神令旗)로, 풍물패나 두레패가 행진할때는 농기를 인도하거나 보위하고, 군악설(軍樂說)과 연관하여 농경생활에서는 법기(法旗)와 같은 존재로 사용하였고, 오방기는 오방위를 나타내는 깃발로, 오방위에 대한 터(판)를 오방신(五方神)으로부터 굿판을 안전하고 신성하게 지키고자 사용하였다. 이러한 기(旗)에 나타난 색채의식은 오방색(五方色)과 오간색(五間色)에 의한 전통색채 관념이 기본색으로 사용되었고, 벽사기복(壁邪祈福)의 색으로 자연의 조화를 의미하고, 풍요와 생산을 나타내며, 신과 소통하고 부정을 씻는 초월적 존재로서 주술적·종교적 원리의 색으로, 만물을 숙성하고 성장시키며 공동체적 농작형태의 상징적 의미를 담고 있다. 따라서 풍물굿에 나타난 기의 상징적 의미와 색채의식은 한민족 고유한 전통의식과 사상, 문화적 가치를 구현하려는 것이다.
This study has examined how color consciousness within Pung-mul Goot is communicated with Ki (旗), a flag or a banner, and its symbolical meaning, through agriculture, military music, festivals, and religious rituals. Types of Ki (旗) are slightly different depending on their region, but largely, they are classified into Yong-ki (龍旗, dragon banner), Nong-ki (農旗, agriculture banner), Young-ki (令旗, command banner), Oh-bang-ki (五芳旗, five direction banner; east, west, south, north, and center), and Dan-che-ki (simple banner). Yong-ki represents abundance, production, god of Ha-he (河海, rivers and seas) in charge of (風雨, wind and rain), or Chun-sin (天神, heavenly gods). It expropriated Yong-ki, and Nong-ki has its similarity with Yong-ki in that it had resemblance to the appearance of dragon on Yong-ki. Young-ki is a Eum-yang-ki (陰陽旗, Yin-Yang banner), and it always exists as a pair of male and female. Shin-ryung-ki (神靈旗, spirit banner) is used in ceremonies, and Nong-ki when Pung-mul party or Du-re parties were marching. Oh-bang-ki represents five directions, east, west, south, north, and center, and it was used in rituals to appease gods of these five directions. Color consciousness shown in such Ki was used as the basic color of Oh-jung-saek (五方色) and Oh-gan-saek (五間色). It also signifies the natural harmony with colors of Byuk-sa-ki-bok (壁邪祈福, repulsing evili spirits, and wishing for good fortune), represents abundance and production, and has a symbolic meaning of agriculture of a village community and religious color, as a transcendent being for cleansing one`s sin, and communicating with gods. Therefore, Ki`s symbolic meaning and color consciousness present in Pung-mul Goot embody unique tradition consciousness and thoughts, and cultural values of Koreans.