본 연구는 검도수행에서 체현된 철학적 가치들을 현상학적 해석 작업을 통해 검도수행의 본질적 특성과 의미를 규명함으로써 무도학의 이론적 기반을 제공하는데 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 검도수행에 참여하고 있는 8명의 연구 참가자들의 체험의 주관적인 기술에 근거한 현상학적 접근을 본 연구의 방법론적 틀로써 사용하였다. 검도수행자의 체험에 대한 기술과 분석 과정을 걸쳐 의미, 분류작업을 통하여 5가지 의미 범주를 특성화하여 검도수행의 철학적 본질과 내용 및 가치체계의 이론적 토대를 제시하였다. 검도수행은 우리 몸의 반복동작을 통해 얻어지는 윤리적 실천행위로 무한대로의 자기 체험적 자각교육으로 자기완성의 과정으로 설명될 수 있다. 검도수행의 움직임에서 신체 언어성에 의한 자기표현의 매개체로, 미학적 경험들은 무도철학교육의 한 근간으로 제시할 수 있으며, 상호 체험적 인간관계와의 만남으로 예의를 통한 상대의 존엄을 인식하는 도덕성 함양을 위한 실천 교육으로써 철학적 가치를 찾아볼 수 있었다.
The purpose of this study is to present theoretical foundation of the martial arts study by investigating essential nature and significance of Kendo training experience through phenomenal interpretation, by defining from which Kendo education and philosophical value of physical movement, and by clarifying educational view and system. To accomplish the purpose of this study, phenomenal approach based on ten research participants’ subjective description of experience, who directly participated in Kendo training, is used as methodological framework of the study. In a methodological aspect, this study is regarded as alternative perspective of quantitative and objective research form founded on positivism. Therefore, through analyzation process of Kendo trainee’s experience and significance, five categories of significance are characterized; 1) transcendence, concentration, trance of body 2) cognition of, dignity to others 3) sense of accomplishment, confidence, self-realization 4) pursue to infinity 5) aesthetic consciousness. Those show individual aspects of participants’ vivid experience.