본 연구는 인상관리와 관련하여 다음 세 가지 점에서 연구하였다. 첫째, 인상관리에 영향을 줄 것으로 추정되는 다양한 인적특성변수가 존재하지만, 본 연구에서는 자아존중감 및 권력의 욕구와 인상관리 전략과의 관계를 연구하였다. 둘째 상황적 특성변수인 역할갈등과 역할모호성과 인상관리 전략과의 관계를 연구하였다. 셋째, 인상관리 전략이 개인의 성과변수인 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 어떠한 영향을 주는가를 연구하였다.기존연구에서 인상관리 유형은 매우 다양하게 구분하고 있으나 본 연구에서는 인상관리 전술을 4가지 유형 즉 아부, 자기홍보, 간청, 위협 등으로 구분하였다. 연구대상은 17개 기업 883명을 대상으로 실증적 조사를 통해 결과를 분석하였다. 주요한 연구 결과는 다음과 같다.권력의 욕구가 인상관리에 강하게 영향을 미치고 있다. 권력의 욕구가 강할수록 다양한 인상관리 전술을 사용하는 것으로 나타났다. 특히 권력의 욕구가 강한 사람은 아부나, 간청과 같은 방어적 인상관리 보다는 적극적 인상관리인 자기홍보 전술을 더 많이 사용하였다. 권력의 욕구가 인상관리의 중요한 선행요인이 될 수 있음을 알 수 있다. 자아존중감이 높은 사람은 낮은 사람보다 자기홍보를 더 많이 사용하였다. 자아존중감과 아부와의 관계는 기존 연구에서 부(-)의 관계를 제시하고 있으나 본 연구에서는 상당한 정(+)의 관계를 보여주었다.상황변수로서 역할갈등과 역할모호성은 모든 인상관리 전술과 유의한 관계를 보여 주었다. 역할갈등이 존재하는 경우 개인은 상황을 변화시키기 위해 아부, 간청, 위협 전술을 사용하나(정의 관계), 자기홍보 전술은 오히려 피하고 있다(부의 관계).다음 인상관리 전술과 결과변수인 주관적 경력성공과 인사고과 만족과의 관계에서 아부는 인사고과에 유의한 관계를 보여주지 않았다. 그러나 아부 전술이 주관적 경력성공에는 유의한 정의 관계를 보여주고 있다. 자기홍보는 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 매우 높은 정의 관계를 보여주었고 모든 인상관리 전술 중 자기홍보가 가장 유효하다는 결과를 얻었다. 현대조직에서 자기홍보를 통해 자기에게 유리한 정보를 제공하는 것은 조직 내 성공에 주요한 요인이 될 수 있음을 알 수 있다. 방어적 인상관리 전술인 간청은 주관적 경력성공과 인사고과 만족에 모두 정(+)의 관계를 보여주었다. 이러한 결과는 자신을 낮춤으로서 동정의 감정을 유발하는 간청을 통해서 개인의 성취를 달성할 수 있음을 보여준다. 극단적 인상관리 전술인 위협은 권력 욕구가 높은 사람이 역할갈등이 높고, 역할의 모호성이 높을 때 즉 스트레스 상황이 전개될 때 활용하는 인상관리 전술로 나타났다. 또한 위협은 인사고과 상에서 부정적인 결과를 초래하였다.
This paper examines three things with relation to impression management. First, there are various dispositional variables affecting impression management, but this study addresses the relationship between self-esteem and need for power, and impression management tactics. Second, we investigate the relationship between situational variables such as role conflict and role ambiguity, and impression management tactics. Third, present study deals with what effects the impression management tactics have on individual outcome variables like subjective career success and performance appraisal satisfaction.In previous studies, tactics of impression management were diversely classified, we divides it into four types: ingratiation, self-promotion, supplication, and intimidation. Data collected from 883 persons of 17 companies are empirically researched and analyzed. Main outcomes are as follow.The need for power had a strong impact on the impression management. The stronger need for power, the more diverse impression management tactics were employed. The person having a strong need for power used self-promotion among aggressive impression management tactics rather than defensive impression management tactics such as ingratiation and supplication. Thus, the need for power proved to be an important antecedent variable to explain the impression management.The person having a high self-esteem employed self-promotion more than the person having a low self-esteem. In the relationship between self-esteem and ingratiation, the existing studies has suggested the negative relation, but present study showed the positive one. Role conflict and role ambiguity as situational variables had a significant relation with all the impression management tactics. In case of role conflict, a person used the tactics of ingratiation, supplication, and intimidation(positive relation), but avoided self-promotion tactic(negative relation)In the relationship between impression management and outcome variables such as subjective career success and performance appraisal satisfaction, ingratiation did not show a significant relation with performance appraisal satisfaction. However, ingratiation tactic had a significant positive relation with subjective career success. Self-promotion showed a much higher positive relation with subjective career success and performance appraisal satisfaction, and turned out to be the most effective of all the impression management tactics. This result reveals that it is a crucial factor of an individual's success in the modern organization to provide information to his advantage through self-promotion. Supplication among the defensive impression management tactics had a positive relation with both subjective career success and performance appraisal satisfaction. This outcome indicates that a person's achievement can be made through supplication evoking sympathy by playing dumb. The extreme impression management tactic, intimidation was confirmed as a tactic used when a person having a strong need for power is in the situation of a severe role conflict and a high role ambiguity, that is, under stressful circumstances. In addition, intimidation led to a negative result in performance appraisal.