본 연구는 G밸리의 창업생태계에 대한 사회연결망분석을 수행하였다. 전체 105개의 조사대상표본을 활용하여 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, G밸리의 대학교, 정부·공공, 지원기관, IMT, ICT, DC, GT의 업체들은 디자인사고, 디자인자원 등의 디자인 관련요인에 유의한 차이가 있다. 둘째, G밸리의 대학교, 정부·공공, 지원기관, IMT, ICT, DC, GT의 업체들은 문화예술인식, 문화콘텐츠산업 등의 문화콘텐츠 관련요인에 유의한 차이가 있다. 셋째, G밸리의 대학교, 정부·공공, 지원기관, IMT, ICT, DC, GT의 업체들은 사회연결망에 유의한 관련성이 있다. 본 연구의 궁극적 결과는 대내외 여건의 변화에 부합하는 새로운 창업생태계의 제시이다. 본 연구가 제시하는 새로운 창업생태계는 현재 G밸리의 위상과 산업클러스터에 대한 이해를 기초로 한다. 이러한 이해에 기초하여 IMT, ICT, DC, GT 관련 미니클러스터에 집중된 오늘의 산업환경이 긍정적 과정을 통하여 다음 국면으로 전이될 수 있는 성장모멘텀을 모색하고자 한다.
This paper examined social network analysis for entrepreneurial ecosystem in G-Valley. Based on the analysis of one hundred five cases, the following results were found. First, entrepreneurial actors, universities, government and publics, support agencies, IMT, ICT, DC, and GT, significantly associated with their design related factors such as design thinking and design resources. Second, entrepreneurial actors, universities, government and publics, support agencies, IMT, ICT, DC, and GT, significantly associated with their cultural contents related factors such as cultural art' cognition and cultural contents industries. Third, entrepreneurial actors, universities, government and publics, support agencies, IMT, ICT, DC, and GT, significantly associated with their social network. The ultimate conclusion of the study suggests a new entrepreneurial ecosystem that fits the changing conditions found both within and outside of Korea. This proposed a new entrepreneurial ecosystem derives from first gaining understanding of the current status of G-Valley position and its industry cluster. With such an understanding, this stduy explores how the current industrial environment that concentrates on IMT, ICT, DC, GT ca be trandformed into a growth momentum through a positive process.