본 연구의 목적은 3년제 유아교육과에 재학 중인 예비유아교사 53명을 대상으로 유아평화교육 개념도를 작성한 후, 유아평화교육에 대한 내용 인식을 알아보고자 하였다. 본 연구결과, 첫째, 유아평화교육의 상위개념은 사상, 교육, 인물, 정서, 사회 등을 주로 알고 있었다. 또한 상위 5개에 속한 종속개념은 228개가 나왔으며, 가장 많이 나온 종속개념은 인물로 평화주의자였고, 다음으로 사상은 평등사상, 교육은 인성과 품성교육, 그리고 사회는 친사회성으로 나타났다. 둘째, 유아평화교육의 개념도 수준은 사상, 교육과 인물을 가장 많이 알고 위계적으로 조직하였고, 정서와 사회는 잘 알지도 못하고 위계적으로도 조직하지 못하는 것으로 나타났다. 이에 반해 사상, 교육, 인물, 사회에 대한 중요도의 비중은 낮았지만 정서에 대한 중요도는 높게 인식하였다. 이를 통해 대학의 예비유아교사 양성기관에서 정서와 사회에 대한 내용을 풍부히 할 필요가 있고, 특히 정서의 내용을 교육과정과 교과․외 활동으로 평화교육뿐 아니라 교사교육의 내용으로 확대하고 강화할 필요가 있다. 또한 유아평화교육에 대한 교사의 인식을 알아보는 후속연구를 제언하고, 예비유아교사의 유아평화교육에 대한 내용을 보완하고, 교육방법도 병행되어야함을 제언한다.
The purpose of this study is to investigate the pre-kindergarten teachers’ knowledge about Peace Education content by analyzing the pre-kindergarten teachers’ concept map about peace education. The subjects of this study were 53 pre-kindergarten teachers who conducted by Institution of Pre-kindergarten teachers’ Education in Kwangju. The data were analyzed by Yun’s method (1998) based on Novack & Gowin (1984), Morine-Dershimer (1993), and Markham, Mintzes & Jones (1994). The findings of this study are summarized as follows: 1) Pre-kindergarten teachers’ perceived superordinary concepts of Peace Education content as idea, education, great man, society, emotion. The superordinary concept contained in most subordinary concepts was great man, while the next superordinary concepts were education and emotion. The subordinary concept contained in five superordinary concepts were perceived as pacifist, thought of equality, upright personality, and sociality. 2) Pre-kindergarten teachers had a many ideas, education, great man and organized hierarchy of idea, education, greatman, too(This sentence is difficult to understand. Also, some of the concepts are confusing. But pre-kindergarten teachers didn’t perceive the important concepts of these contents. In contrast, the emotion didn’t have a large content and organized hierarchy. However pre-kindergarten teachers perceived emotion as the most important concept. Therefore, it is important for pre-kindergarten teachers to teach education of emotion in peace and institution of pre-kindergarten teachers’ education.