본 연구의 목적은 유아 인성교육 프로그램의 연구동향 분석을 통해 유아 인성교육 프로그램 동향에 대한 반성적 고찰과 도출된 결과를 바탕으로 효과적인 유아 인성교육의 방향을 모색하는데 있다. 이를 위해 유아 인성교육 프로그램 관련 석사학위 논문 193편, 박사학위논문 44편, 학술지 논문 68편 총 305편을 선정하여 분석하였다. 유아 인성교육 프로그램의 연구동향은 프로그램의 시기 및 통합유형, 인성교육 덕목, 인성교육 프로그램 효과성, 인성교육 프로그램 연구방법으로 구분하여 분석하였다. 연구결과 첫째, 유아 인성교육 프로그램의 통합유형 연구동향은 석사, 학술지, 박사논문 순으로 연구가 많이 수행되었고, 전체적으로 2008년을 기점으로 점진적으로 연구수행 비율이 높아지고 있다. 또한 통합유형의 연구동향은 사회관계(사회생활), 의사소통(언어생활), 예술경험(표현생활), 신체운동·건강(건강생활), 자연탐구(탐구생활) 순으로 연구가 수행되었다. 둘째, 유아 인성교육 프로그램의 인성교육 덕목의 연구동향은 협력, 배려, 존중, 나눔, 질서, 효 순으로 연구가 많이 이루어졌다. 셋째, 유아 인성교육 프로그램의 효과성에 대한 연구동향은 유아를 주변인으로 하여 친사회성, 리더십, 정서조절, 자기조절 등의 순으로 연구수행 비율이 높게 나타났다. 넷째, 유아 인성교육 프로그램의 연구방법 동향은 양적연구가 질적연구보다, 자료분석은 t-검증, F-검증이 보다 많이 수행되었으며, 연구대상은 만4-5세 유아들이 주류를 이루고 있다.
This study analyzed the research trends of an early childhood character education program to seek future directions of effective early childhood character education. For this purpose, 193 master`s thesis, 44 doctoral theses and 68 academic articles were examined to compare integration types, virtues of character education, program effects and research methods. The following were the results of this study. First, the research trends of integration types of early childhood character education program were ‘social relations’, ‘communication’, ‘artistic experience’, ‘physical exercise/health’ and ‘study of nature’ area in this order. The research trends of the virtues of character education in early childhood character education program were ‘cooperation’, ‘consideration’, ‘respect’, ‘sharing’, ‘public order’, ‘filial piety’ in this order. Thirdly, the effects of program implementation were examined to focus on young children`s ‘pro-sociality’, ‘leadership’, ‘emotion regulation’, ‘self-regulation’ in this order. Fourthly, quantitative rather than qualitative research method, t-test and F-test were more frequently used mostly with the subject of 4-5 year old children in the trends of research method in early childhood character education program.