It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study explored the verbal and non-verbal play interaction of controlling the mothers and the reactions of their child in a non-structured playroom. The participants of this study were 15 mothers and their 3 to 5 year-old children respectively. The mothers and the children regularly visited 00 child play and psychological center in 00 city during a certain period. To analyze the mothers’ play interaction, we videotaped the mother-child play interaction in a playroom after individual brief interview about the process of videotaping during their play. The controlling mothers’ play interaction was consists of teaching and leading the play, negative responding, permissive attitude, intrude children’s play, competitive play, and limited reaction. Their child’s reaction was consists of stop playing, playing their own way, aggressive reaction, cannot focus on play, and being agitate. The controlling mothers’ play interaction of over-involvement, over-expectation or inconsistent behavior, lacking of empathy that may affect children’s self-esteem, or disturb the development of autonomy. Also, the children reacted as they play with their controlling mothers such as hostility toward the mother, annoyance, aggressive behaviors which can be developed as externalizing behavior problems and negatively affect children’s social and emotional development. Therefore, this study has implications for positive parenting behaviors in terms of play interaction as well as daily life with children.
본 연구는 비구조화된 놀이상황에서 통제적인 어머니의 언어적 및 비언어적 상호작용과 유아의 반응을 분석해 보고자 하였다. 연구참여자는 경기도 00시에 위치한 00아동심리놀이센터에 일정기간동안 방문한 만 3~5세 자녀를 둔 어머니 총 24명 중 통제적인 양육태도를 가진 15명의 어머니와 유아들이었다. 놀이상황에서 통제적인 어머니의 언어적 및 비언어적 상호작용과 유아의 반응을 분석하기 위해, 어머니와 유아의 놀이를 비디오 촬영하여 어머니와 개별 면담을 실시한 후 분석하였다. 연구결과, 놀이상황에서 통제적인 어머니의 상호작용 유형으로는 인지적 가르침 및 앞서가기, 부정적으로 반응하기, 무조건 허용하기, 침해하기, 경쟁하기, 최소한의 반응만하기의 6가지로 유형화 되었으며, 통제적인 어머니와의 놀이상황에서 유아의 반응은 놀이 그만하기, 자기 마음대로 하기, 공격적으로 반응하기, 놀이에 몰입하지 못하기, 불안해하기의 5가지로 유형화 되었다. 결론적으로, 놀이상황에서 통제적인 어머니의 언어적, 비언어적 상호작용은 과잉간섭과 과잉기대 또는 방임과 비일관적 행동, 공감능력 부족 등 부정적인 상호작용 유형이 많이 나타났으며, 이로 인해 유아가 부정적인 자아상 및 수치심을 경험하고 자율성 발달을 방해할 수 있는 요소가 있는 것으로 나타났다. 또한 통제적인 어머니와의 놀이상황에서 유아의 반응은 불안과 수치심을 경험하고 적대감 및 짜증, 타인에 대한 비난 등 외현화 된 문제행동을 일으킬 수 있는 요소가 있으며, 놀이 지속 시간을 단축시켜 유아의 주의집중력에 방해가 되거나 공감능력 저해 등의 부정적인 영향이 생길 수 있는 것으로 나타났다.
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.