도예작업에서 유약은 풍부한 색채와 효과를 주지만 의도치 않게 균열, 기포, 핀홀, 벗겨짐, 들뜸, 말림, 늘러붙음 등과 같은 다양한 문제점들을 야기하기도 한다. 이러한 문제점들과 제한점들을 보완하고, 개선해 온 것이 2,000년 이상 이어져 온 유약의 역사이며 발전과정이라 할 수 있다. 본 연구는 가마소성과정에서 다른 이물질이 유약에 늘러 붙게 되는 경우 제거가 불가능했던 제한점이 지니고 있는 강한 접착력에서 시작하였다. 이러한 접착력을 활용한 본 연구의 목적은 유약을 통한 구조적 접합기법, 유약표현기법으로서 가능성을 모색하고자 하는 것이다. 연구방법으로는 이론적으로 문헌과 선행연구, 역사적 시편들을 토대로 유약의 특성과 접합력을 고찰하였고, 이러한 접학력을 활용한 선행 작품들을 통해 입체조형표현으로서의 가능성을 확인하고자 하였다. 따라서 본 논문은 성형과정에서의 접합이 아닌 다른 형태들을 따로 시유하여 가마소성과정에서 유약의 용융을 통해 접합되는 구조로서의 가능성을 시도하였다. 재료적 특수성이 아닌 보편적 기법으로 발전시키기 위해 국내시판 중인 백토와 적토, 유약들을 중심으로 활용 하였다. 또한 다양한 재료에 적용하고, 중형기물 시작품을 제작함으로써 적용가능성과 범위를 확대하고자 하였다. 연구결과 및 내용은 다음과 같다. 첫째, 유약은 오랜 시간이 지나도 산화나 부식되지 않고, 매우 강한 강도를 지니고 있으므로 훌륭한 접착제로서의 역할을 할 수 있음을 확인하였다. 둘째, 유약을 통해 접합구조를 이룬다면 단일성형에서 제작하기 힘든 새로운 접합구조의 형태를 구성할 수 있는 조형성을 구현할 수 있었다. 셋째, 이러한 형태의 결합을 통해 다양한 유약표현의 가능성을 제시 할 수 있었다. 이러한 연구결과를 바탕으로 유약을 활용한 다양한 접합구조표현과 시유기법으로 응용될 수 있기를 바라며, 유약의 특성들을 새로운 관점에서 재해석하여 장점으로 발전시킬 수 있는 표현과 활용에 대한 연구로 확대되어 갈 수 있기를 기대한다.
In pottery work, although glaze provides rich color and effects, it unintentionally causes various problems such as crack, bubble, pin hole, exfoliation, elation, gap, rolling, and sticking. Thus, history and development process of glaze has been lasting over 2,000 years for supplementing and improving such problems and limits. many potters constantly have been researching and developing glaze since it provides supernatural color, texture, and effect that cannot be expressed by a human being. This study was promoted from the glaze’s strong cementing power. When a foreign substance sticks to a glaze during kiln firing process, the substance cannot be removed and such limit implied the glaze’s powerful cementing power. Therefore, this study aimed to utilize the glaze’s cementing power for structural joining and glaze expression. For the research, this study examined properties and cementing power of glaze based on the preceding reference, studies, and historic books. Also, through examination on preceding pieces using the cementing power, this study checked the glaze’s possibility for expressing three-dimensional designs. Instead of joining the pieces during the forming process, this study glazed the pieces separately and joined the pieces together in kiln firing process through glaze melting. To develop glaze joining technique as a universal technique, not a material specialty, this study utilized white earth, red earth, and glaze sold in domestic market. Furthermore, this study aimed to expand applicability and coverage by applying the glaze’s cementing power on various materials and making prototype for middle-sized pottery with glaze. The study results were as follows. First of all, a glaze can be a great glue since it is not oxidized or corroded after a long time and has powerful strength. Secondly, by forming the joining structure with glaze, it is possible to express formativeness which forms the new joining structure that can hardly be made with single process. Third, various glaze expressions are available through such joining structures. I hope this study can be utilized for expressing various joining structure and glazing techniques. I also expect further reinterpretation of glaze properties in new viewpoints and development of such properties into strength.