메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이소현 (경북대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제85집
발행연도
2018.6
수록면
251 - 276 (26page)
DOI
10.21296/jls.2018.06.85.251

이용수

DBpia Top 5%동일한 주제분류 기준으로
최근 2년간 이용수 순으로 정렬했을 때
해당 논문이 위치하는 상위 비율을 의미합니다.
표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to suggest a teaching method for Korean contemporary culture using newly created words through an actual teaching example. Cultural education in foreign language education is undoubtedly important. Language contains the social phenomena and culture of a country. Nowadays there are so many newly coined words which reflect aspects of Korean society. Recently, the number of single-person households in Korea has rapidly increased, and this has led to many changes in Korean society. Korean culture was originally represented by ‘collectivism’ and ‘we’, but now it is changing into ‘individualism’ and ‘alone culture’ due to the increase of single-person households. This change in Korean society is very meaningful and worth educating. There are newly coined words to show the increasing single-person household; this study shows how to teach Korean comtemporary culture by using these newly coined words.

목차

1. 서론
2. 한국 문화 교육과 선행 연구
3. 문화 수업 주제로서의 ‘1인 가구 증가와 한국 사회의 변화’
4. 실제 수업의 적용
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-700-003107657