본 연구는 청소년의 발달 시기별로 종교 활동과 문화 활동이 자아정체성 형성에 미치는 영향을 실증적으로 분석하였다. 한국청소년정책연구원에서 제공한 ‘한국 아동 청소년 패널 조사(KCYPS 2016)’ 7차년도 자료를 활용하였고, 중학교 1학년 1,918명, 고등학교 1학년 1,787명, 대학교 1학년 1,689명을 연구 대상으로 하였다. 연구방법은 성별, 경제적 수준, 부모애정도, 또래애착도, 교사친밀도, 학습적응도를 통제변수로 설정하고, 종교 활동과 문화 활동이 자아정체성에 미치는 영향에 대하여 다중회귀분석을 수행하였다. 분석 결과, 종교 활동과 문화 활동은 청소년의 자아정체성을 형성하는 데 있어 긍정적인 영향을 미치는 요인이었고, 청소년 시기별로 차이를 보였다. 중학교 1학년은 종교 활동이 자아정체성에 양(+)의 영향을 미치는 변수였고, 문화 활동은 유의미한 영향을 주지 않았다. 고등학교 1학년은 종교 활동과 문화 활동 모두 긍정적인 양(+)의 영향을 미쳤다. 대학교 1학년은 종교 활동이 자아정체성에 영향을 주지 않았으며, 문화 활동은 양(+)의 영향을 미치는 변수였다. 이러한 결과는 청소년 시기의 자아정체성 혼란은 사회 부적응이라는 문제를 발생시킨다는 측면을 고려할 때, 종교 활동과 문화 활동을 통해 긍정적인 자아 형성과 사회 적응을 유도할 수 있다는 것을 시사한다.
This research empirically analysed impacts of religious and cultural activities in adolescents’ shaping self identity, using data available from the Korean Children and Youth Panel Survey in 2016, conducted by the National Youth Policy Institute. The samples are divided into the three group, which are, 1,981, who are middle school students in the first year; 1,787, who are high school student in the first year; and 1,689, who are University students in the freshman year. Religious and cultural activities which affect adolescents’ shaping self identity are analyzed by using multi regression model, whereas environmental factors, such as parent attention, peer intimacy, teacher closeness and learning adaptability are designed as controled factors. Findings of this research show that religious and cultural activities are positively affecting adolescents’ shaping self-identity. To be more specific, looking at the students in the first year of middle school, sexual difference and cultural activities proved not to be impact factors on shaping self identity, whereas others are positively meaningful impact factors on it and religious activities affect on it with plus(+) effect. Looking at those in the first year of high school, all factors proved to affect on shaping self identity, whereas religious and cultural activities are positively meaningful impact factors. Looking at those in the freshman year of University, all controlled factors proved to affect on it, whereas a factor of religious activities is not a positively meaningful impact factor; and cultural activities affect on it with plus (+) effect. In sum, religious and cultural activities are positively affecting adolescents’ shaping self identity, while impacts of the two differ depending on their developmental stages; that is, religious activities in early stage, religious and cultural activities in the middle stage, and cultural activities in the late stage of adolescents proved to be impact factors.