본 연구는 우리나라의 고속철도인 KTX 개통이 국토공간구조 변화에 미친 영향을 규명하는데 그 목적을 두고 있다. 이는 해외경험에 비추어 고속철도의 개통이 지역별로 다양한 사회·경제적 변화를 야기하는 요인으로 인식되고 있음에도 불구하고, KTX 개통 후 고속철도의 파급효과에 대한 실증분석이 미진하다는 점에 착안하였다. 실증 분석을 위해, 본 연구는 지역경제학의 관점에서 바라보는 고속철도의 파급효과에 대한 이론과 지역간 인구이동 이론을 검토하였고, 이를 토대로 국토권역별 인구이동에 있어 고속철도 개통효과를 추정할 수 있는 모형을 구축하였다. 구축된 모형은 고속철도의 파급효과를 추정 가능하게 해주는 접근도 개선율 변수와 그 외 지역간 인구이동의 요인을 통제할 수 있는 통제변수들 (인구학적 요인, 경제적 요인, 공공 요인, 시설적 요인, 교육적 요인, 쾌적성 요인)로 구성되었고, 통제변수들은 요인분석을 통해, 실증 모형은 공간계량경제모형을 통해 추정되었다. 본 연구의 주요 분석결과는 다음과 같다. 첫째, KTX 도입초기에는 KTX가 국토권역 전반에 걸쳐 인구의 유입을 가져오는 요인이었으나, 개통 후 5년이 지난 2009년의 실증분석결과는 경남권과 경북권을 중심으로 인구의 유출효과로 작용하는 것으로 나타났다. 둘째, KTX 도입초기 접근도 개선지역에서 인구유입이, 접근도 비개선지역에서 인구유출이 나타나며 KTX는 정차역과 비정차역간 인구이동 행태에 영향을 미쳤으나, 2009년도에는 접근도 개선지역 중 경남권과 경북권에서 큰 폭으로 인구가 유출되고 수도권과 충청권으로 인구가 유입되며, KTX가 수도권과 충청권으로 인구를 집중시키는 요인으로 작용하는 것으로 나타났다.
This study aims to analyze how KTX affects change in population distribution between 2004 and 2009. Long operation experiences of the High Speed Rail in the world have showed that it influenced spatial and socio-economic structure of regions, however, there has been little empirical study about its impacts after operating it in Korea. For this study, I review the theoretical background of relationship between transport infrastructure and regional economic impacts as well as inter-regional migration theory. And based on them, I construct the analytical model to evaluate impacts of the High Speed Rail on population distribution, which consists of accessibility variable and other control variables such as demographic factors, economic factors, public factors, infrastructure factors, educational factors, welfare factors, and environment factors. Each control variable is indexed by factor analysis and the final model is estimated by spatial econometrics model. The results are as follows. First, the construction of the KTX would work as an inducing factor of population in 2004, however, it proved to be outflow of population 5 years after the construction. Second, population influx in 2004 occurred towards regions where accessibility was improved, however, in 2009, improvement of accessibility led to population drain from Kyungnam and Kyungbuk. In sum, introduction of KTX initially played a positive role as axis of national development by absorbing population from the regions of poor accessibility, but its role has been reduced over time. In addition, a significant outflow by KTX from Kyungnam and Kyungbuk regions and influx into Seoul Metropolitan and Chungcheong regions may imply that KTX has not resolved the problem of overcrowding in Seoul Metropolitan area, which was expected at an early stage.