메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
이상대 (경기연구원) 강식 (경기연구원) 이혜령 (경기연구원) 이주일 (서울연구원) 윤혜림 (서울연구원) 이종현 (인천발전연구원) 최민아 (인천발전연구원) 정진원 (인천발전연구원)
저널정보
경기연구원 정책연구 [정책연구 2017-87] 수도권 광역계획 수립의 과제와 방향에 대한 기초연구
발행연도
2017.12
수록면
1 - 169 (169page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
□ Why is it a Metropolitan Area Plan?
○Metropolitan Area Plan of Korean Capital Region should play the key role in getting development vision and problem-solving for the Seoul, Incheon City and Gyeonggi Province
□ Assessment of the effectiveness of the 2020 Metropolitan Area Plan
○ As a result of the assessment of the effectiveness for the current "2020 Metropolitan Area Plan", it plays a main role in the coordination of green belt and plays a narrow role in presenting guideline for local government"s basic plan and for sectoral plans. There is not enough function to solve the problem of the metropolitan area. Especially, the Metropolitan Area Plan does not make differential contents to the Capital Region Readjustment Plan.
□ Present and future of the Seoul Metropolitan Region
○ The GRDP of the metropolitan area is the 690.9 billion US $ in 2014. major growth takes place in high technology industries related to the 4th Industrial Revolution.
○ Land use plan and program does not work in metropolitan-wide base. So the Metropolitan Area Plan cannot lead and manage the local urban plans and regional plans in the Capital Region
○ The average commuting distance and commuting time of the residents is increasing. So the commuting distance and time is over those of the advanced foreign country"s metropolitan areas.
○ 1 million foreigners live in the metropolitan area. they are concentrated in Yeongdeungpo-gu, Guro-gu, Ansan, Suwon, Hwaseong and Pocheon city.
○ Location conflicts of waste landfill, incinerator, sewage treatment plant and power generation facilities occur. This conflict occupy the 42% of total conflicts.
□ Planning agendas for "2030 Metropolitan Area Plan" (tentative name)
○ In response to changes and prospects of the Seoul Metropolitan Region, we suggest 15 planning agendas.
○ For the strategy of "strengthening the competitiveness of metropolitan region’
- Strengthen international competitiveness and outward accessibility
- Job creation and new industries in response to the 4th industrial revolution
- International level transportation infrastructure
- Compactness of urban structure and realization of proper population density
- Encouraging diversity of culture and place locality
○ For the strategy of "improving the quality of life of 25 million residents"
- affordable housing in housing sub-market
- Green network of metropolitan region
- Efficient utilization and management of the Green Belt
- Urban regeneration and rural area development
- Ensuring mobility and introducing new transportation
- Regional energy supply and demand system and expansion of renewable energy
- Safety and disaster prevention facilities
○ For the strategy of "governance system of self-government and decentralization"
- Establishment of self-control and decentralized planning system
- Conflict management and cooperation between metropolitan city, province, small and midium city, county, neighboring outside of the Capital Region
-Participation of civil society
□ Policy proposal
○Mayer of Seoul and Incheon Metropolitan City and Governor of Gyeonggi Province should play a 1st role in making and planning new Metropolitan Area Plan. The Minister of Land, Infrastructure and Transport could be a co-planner.
○New Metropolitan Area Plan should prepare guideline principles and standards for the location conflict facilities such as public rental housing, inter-city bus, waste landfill and green belt removal.
○ Two metropolitan city mayer and provincial governor should suggest the proposals to the Minister of Land, Infrastructure and Transport about directions, schedule and planning agendas in 2030 Metropolitan Area Plan" (tentative name). They could make MOU of metropolitan problem solution and metropolitan plan making.

목차

[표지]
[연구요약]
[차례]
표차례
그림차례
[제1장 왜 수도권 광역계획인가?]
제1절 수도권의 여건 변화
제2절 수도권에 대한 문제인식
제3절 광역계획 정상화를 통해 수도권 문제에 대응
[제2장 수도권 광역(도시)계획의 실효성 진단]
제1절 수도권을 대상으로 한 광역계획들의 한계
제2절 수도권 광역도시계획의 지침적 역할 한계
제3절 소결
[제3장 대도시권으로서의 수도권의 현재와 미래 진단]
제1절 수도권 경제와 공간의 경쟁력 실태와 전망
제2절 삶의 질의 현주소 실태와 전망
제3절 계획 수립과 실천 관련 거버넌스의 실태와 전망
제4절 소결
[제4장 (가칭) 2030 수도권 광역도시계획 수립을 위한 계획과제 제안]
제1절 수도권의 여건변화를 반영한 계획과제 도출
제2절 (전략 1) 수도권의 지역경쟁력 강화
제3절 (전략 2) 2,500만 지역주민의 삶의 질 향상
제4절 (전략 3) 자치와 분권의 거버넌스체제로 정비
제5절 소결
[제5장 연구 종합 및 정책 제안]
제1절 연구 종합
제2절 정책 제안
[참고문헌]
[Abstract]
[부록]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-309-003338437