현대 사회에서 의사소통의 중요성이 대두되면서 대화를 자연스럽게 유지시키기 위해 사용되는 전략 중 하나인 삽입어에 대한 관심이 증대되고 있다. 그래서 본 연구에서는 언어발달과정에 있는 아동들과 일반 성인들이 대화에서 사용하는 삽입어의 유형 및 기능적 특성을 알아보고자 하였다. 연구대상은 학령전기 정상아동 40명과 정상성인 40명, 총 80명으로 하였다. 연구자와의 대화에서 언어표본을 수집하여 아동과 성인집단별 삽입어의 유형(감탄사, 성상부사, 접속부사, 지시부사, 구절)과 기능(청자반응, 발언권 이어받기, 청자 주의끌기, 발언권 유지, 발화 수정, 발화 시작, 국면 전환, 발화 마감)을 분석하고, 가장 출현빈도가 높은 발언권 유지 기능을 하위기능(시간벌기, 얼버무리기, 강조하기, 디딤말, 부정태도)으로 세분화하여 비율을 비교하였다. 연구결과 아동집단에서는 삽입어의 유형 중 감탄사가 다른 유형들보다 유의하게 높은 비율로 나타난 반면, 성인집단에서는 감탄사뿐만 아니라 성상부사도 높게 나타났다. 삽입어의 기능에서는 아동과 성인집단 모두 발언권 유지 기능이 유의하게 높게 나타났다. 그리고 발언권 유지 기능의 하위 기능 중 아동 및 성인집단 모두 시간벌기 기능이 유의하게 높게 나타났다. 이상의 연구결과를 통해 언어발달과정에 있어서 특정 어휘를 빠르고 정확하게 산출하는데 어려움이 있는 아동들은 머뭇거리거나 에둘러 표현할 때 삽입어 유형 중 감탄사를 가장 많이 사용하고, 다양한 어휘를 습득하고 있는 성인들은 다양하고 세련된 표현을 위해서 감탄사뿐만 아니라 부사어도 많이 사용하고 있음을 알 수 있었다. 또한 아동 및 성인 모두 대화에서 발언권을 유지하기 위하여 삽입어를 많이 사용하고, 특히 다음 발화를 생각할 시간을 벌기위한 목적으로 많이 사용하고 있음을 알 수 있었다.
One can hardly overemphasize the importance of communication today Accordingly, the use of interjections, which is a strategy for maintaining the natural flow of conversations, is emerging as a major theme of research. This study therefore seeks to identify the types and functional characteristics of interjections that children and adults use in their conversations. The research subjects include 40 preschoolers of normal childhood and linguistic development and 40 adults without any disability affecting their linguistic ability. Language samples were collected from their conversations with the researcher and analyzed for the identification of the types of interjections used (i.e., exclamations, seongsang adverbs, conjunctive adverbs, deictic adverbs, and phrases), as well as the functional characteristics of those interjections (i.e., eliciting the addressee’s response, taking back the lead in speaking, refreshing the addressee’s attention, maintaining the lead in speaking, changing the style of speaking, initiating speech, changing the subject, and finishing up speech). The function of maintaining the lead in speech, which appeared most frequently, was subdivided into several functions (i.e., gaining time, equivocating, making or stressing assertions, insignificant fillers, and evincing negative attitude). The research showed that exclamations occurred more frequently than other types of interjections in children’s speech. Adults’ speech, on the other hand, showed frequent occurrences of not only exclamations, but also seongsang adverbs. Both children and adults resorted to interjections mainly in order to maintain their lead in speaking. As for the subcategories of the function of maintaining the lead in speech, both children and adults used interjections most frequently to gain time. These findings indicate that children, still struggling to find the certain words to articulate their states, tend to resort to exclamations when they seek to gain time in their speech or equivocate. Adults, who have acquired a greater range of more sophisticated vocabulary, are able to achieve the same purpose by using not only exclamations, but also adverbs as frequently. Both children and adults use interjections mostly in order to maintain their lead in speaking, and secondly to gain time as they think about what to say next.