필자는 이 글에서 유식의 시간이 종자론적 시간이고, 종자론적 시간은 양적이지 않고 질적인 시간이라는 점을 밝히고자 한다. 종자론적 시간이란 종자의 6의미, 소훈 4의미, 능훈 4의미, 3종 의지처에 의거해 이해될 수 있는 시간을 의미한다. 종자의 6의미에 의거하면, 시간은 순간적이고(찰나멸), 현행과 함께하고(과구유), 연속적이고(항수전), 선악의 성품을 지니고 있고(성결정), 현행과 함께 하지 않을 수도 있고(대중연), 현행을 견인한다(인자과). 소훈 4의미로 본 아뢰야식은 항존적이고(견주성), 수동적이고(무기성), 저장하고(가훈성), 7전식과 구기하면서 평행한다(여능훈공화합성). 이 경우 아뢰야식의 항존성은 현행과 함께하는 종자의 현재가 연속적으로 항존한다는 것을 의미한다. 항존성을 지닌 아뢰야식은 자신의 시간을 구성하면서 또한 각자 자신의 시간을 구성하는 7전식을 생성한다는 점에서 근원적인 시간의식이다. 능훈의 4의미로 본 시간은 생멸 속에 있고(유생멸), 인식을 위한 것이고(유승용), 도덕성을 위한 것이고(유증감), 7전식의 시간들로 분화되어 서로 평행한다(여소훈화합이전). 이런 7종류의 시간은 두 가지 인과방식에 의할 때, 찰나들의 비연속적 연속이다. 8식이 지니는 3종의 의지처로 본 시간은 단절적이면서 연속적이고 (인연의), 8식의 시간들로 분화되어 평행하는 시간이고(구유의), 연속적이다(개도의). 이와 같은 유식불교의 시간관의 의의는 무분별지가 수용하는 시간이 단절적 찰나들이고, 후득분별지가 수용하는 시간이 단절적 찰나들의 연속이라는 것을 알려줄 수 있다는 점에 있다.
In this essay, I have tried to elucidate that the time which is understood by Consciousness-Only-Buddhism is the seed-theoretical time and, as such, not quantitative but qualitative. The seed-theoretical time means the time which is understood by the implication of six characteristics of seeds, four characteristics of that which is perfumed, four characteristics of that which perfumes, and three kinds of support that eight kinds of consciousness have. According to six characteristics of seeds, time is instantaneous, generating activity, continuing in a series, determinate as to morality, generating no activity in some cases, and attracting next activity. According to four characteristics of that which is perfumed, the Store Consciousness is enduring, passive, being able to store, and parallel with seven other kinds of consciousness. The endurance of the Store Consciousness concretely means that the present of the seed being together with its activity endures successively. The Store Consciousness with its endurance is the basic time-consciousness, because it constitutes its own time and generates seven other kinds of consciousness which respectively constitute their own time. According to four characteristics of that which perfumes, time is in birth and death, for cognition, for morality, and divided into seven kinds of time that go parallel to each other. The seven kinds of time that belong to seven kinds of consciousness are respectively a continuum of discontinuous instants.