기독교교육의 접근방법은 신학 및 사회과학 분야에서도 다양하게 이루어진다. 사회과학 분야 가운데 교육학의 영역인 교육심리학, 교육공학, 교육행정학 등은 기독교교육을 더욱 풍요롭게 한다. 임영택은 사회적 현상과 문화가 다양해진 가운데 기독교교육이 신학 및 사회과학과 더불어 문화적 접근이 필요하다고 역설한다. 그의 교육목적은 기독교적 민주시민을 형성하는 것이기에, 기독자가 되는 제자화와 민주시민이 되는 시민화가 균형 있게 갖춰지려면 기독교교육에 대해 문화적 접근이 필요함을 주장한다. 왜냐하면 기독교적 민주시민이 되는 의미와 신앙적 훈련은 그 시대 문화적인 토대 위에서 형성될 수 있기 때문이다. 임영택은 한국의 기독교교육에 대한 문화적 분석을 통해 유교문화, 식민지문화 그리고 군사문화의 토대에서의 영향을 피력한다. 유교문화는 전통과 권위로 교육과 제도를 지배하였으며, 식민지문화는 군사문화와 맞물려 관료적인 경제 정책을 내세워 성장과 과업중심의 사회를 이루기 위해 사람들을 강요하고 억압해왔다고 지적한다. 그 결과 한국의 교육문화는 업적중심의 교육으로 인간을 비인간화시키고, 은행식 교육과 입시위주의 교육 형태를 야기했다고 주장한다. 여기에 한국 기독교교육은 교회를 확장 시키는 양적인 구조, 종교지식을 전달하는 내용중심의 구조 그리고 역사와 비판의식을 개발하지 못하는 침묵문화의 구조에 동조할 뿐만 아니라 더욱 강화시켰다고 역설한다. 이러한 문화적 접근과 분석을 통해 임영택은 기독교교육의 대안적 방법을 모색하면서, 첫째, 비판적 문화화와 의식화 교육, 둘째, 신앙공동체 교육, 셋째, 존 웨슬리의 성화 신학과 기독교 단(斷) 신학이 기독교교육현장에 실천되어야 함을 다수의 논문과 저서들을 통해 제안한다. 본 논문은 임영택의 비판적 문화화를 토대로 한국의 유교문화, 식민지 문화, 군사문화의 요인들을 Ⅱ장에서 분석하고자 한다. 그리고 뒤틀린 문화적 요인들의 대안으로 비판적 문화교육학과 의식화교육(Ⅲ장), 신앙공동체 교육 모형(Ⅳ장), 존 웨슬리의 성화와 한국민중신학의 단(斷)에 대해(Ⅴ장) 설명하고, Ⅵ장은 결론으로 임영택의 기독교교육방법론의 새로운 구조를 제시하고자 한다.
Methods to approach Christian education are various both in theology and social science. In particular, educational areas in social science, such as educational psychology, educational engineering, and educational administration, enrich Christian education. Young Taek Lim asserts that a cultural approach to Christian education, along with theology and social science, is indispensible in the diversification of social and cultural phenomena. His educational purpose is to cultivate democratic citizens and thus he maintains that the cultural approach to Christian education helps people have a balance between being disciples of Christ and citizens in democratic society. It is because the meaning of being a Christian democratic citizen and its religious training is able to be formed on the basis of cultural foundation in its contemporary period. Young Taek Lim stresses the effect of confucianism, colonialism, and millitary culture on Korean Christian education through the cultural analysis. Confucianism has ruled education and its system through tradition and authority. colonialism, along with military culture, has advocated bureaucratic economic policy and forced people in order to accomplish growth and duty-centered society. As a result of that, Korean educational culture has dehumanized people with achievement-centered education while causing the distorted educational purpose, which is focused on college admission. in addition to this, Korean Christian education has failed to develop positive structure for proclamation of the gospel, contents to deliver for religious knowledge, and historical and critical awareness. Therefore, this article looks for alternative for Christian education through cultural approach and analysis. Also, it suggests critical culturalization with educational awareness, religious education in faith community, and practice of John Wesley"s sanctification in the Christian educational field. This thesis intends to analyze Korean confucianism, colonization, and military cultures with the critical culturalization suggested by Young Taek Lim in Chapter II. Based on culturual factors, it deals with critical cultural education (chapter III), educational models in faith community (IV), educational awareness Theology of 단(斷) and sanctification (V), and a new structure for Christian educational methods of Young Taek Lim (VI).
Ⅰ. 들어가는 말 Ⅱ. 뒤틀린 한국의 문화적 문법들 Ⅲ. 교육학적 대안: 비판적 문화교육학과 의식화 교육론 Ⅳ. 실천적 대안: 신앙공동체 교육모형 Ⅴ. 신학적 대안: 존 웨슬리의 성화신학과 한국민중신학의 단(斷) Ⅵ. 나가는 말: 기독교교육의 새로운 구조 참고문헌 Abstract