이 연구는 대학생의 사회적지지와 스포츠참여수준 및 학교생활만족도의 관계를 분석하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 G시에 소재한 3개 대학교에 재학 중인 학생들을 모집단으로 편의 표본추출법을 이용하여 총 450명을 연구대상으로 설문조사를 실시하였으며, 이들 중 신뢰성이 떨어진다고 판단되는 58부의 설문지를 제외하고 총 392부를 분석에 사용하였다. 표집된 자료는 Windows용 SPSS ver. 17.0을 이용하여 분석목적에 따라 빈도분석(frequency analysis), 요인분석(factor analysis), 신뢰도 분석(reliability analysis), 상관관계분석(pearson`s correlation analysis), 회귀분석(regression analysis)을 실시하여 다음과 같은 결론을 얻었다. 첫째, 사회적지지는 학교생활만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 사회적지지는 스포츠참여수준에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 스포츠참여수준은 학교생활만족도에 통계적으로 유의한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to analyze relationship among college student`s social support level, sports participation level and school life satisfaction for increasing college student`s sports participation and life satisfaction in school by adopting various supporter such as parents, brother·sister, friend, senior·junior, teacher·professor. 450 students was selected from 3 different college in "G" city by convenience sampling method. After 58 unreliable data had been removed, this research came to the following conclusions by analyzing 392 data by using frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, pearson`s correlation analysis, regression analysis through Windows SPSS ver 17.0 program. First, social support has influence on school life satisfaction(+). Second, social support has influence on sport participation(+). Third, sport participation has influence on life satisfaction(+).