본 논문은 현대사회의 대표적인 정신질환인 양극성장애에 대한 2000년대 이후 최근 연구들- 행동 활성화 시스템(BAS) 확장모델, 통합적 인지모델, 긍정적 정서장애 모델- 과 후설의 발생적 현상학의 학제 간 연구를 통해서 양극성 장애에 대한 현상학적 분석과 치료의 모델을 제시하고자 한다. 먼저 한병철의 『피로사회』(2010)에서 현대사회의 병리로 문제 삼고 있는 우울증을 양극성 장애의 우울에피소드로 재진단함으로써 양극성 장애가 성과위주의 삶, 자기본위의 삶, 쾌락, 행복추구적 삶, 과시적 활동추구적 삶으로 인한 기분기복과 에너지 소진을 유발하는 대표적인 현대적 정신장애임을 밝힌다. 두 번째로 양극성 장애에 대한 한병철의 사회병리학적 접근 및 전통적인 진단, 치료법-정신분석, 인지행동치료, 생물학주의-의 일면성을 지적하면서, 2000년대 이후 양극성 장애에 대한 새로운 접근들- 행동 활성화 체계화(BAS)의 확장모델, 통합적 인지모델, 긍정적 정서장애 모델 - 과 현상학의 대화를 제안해본다. 특히 현상학의 자기, 대상, 세계구성의 분석방식, 현상학적 방법 - 판단중지, 현상학적 환원 그리고 본질직관 - 과 특히 발생적 현상학적 방법인 헐어내기와 쌓아가기의 방법 그리고 발생적 상호주관성의 현상학에서 밝히고 있는 세 가지 타자경험의 방식-애착, 공감, 소통-이 양극성 장애의 분석과 치유에서 갖는 함의를 밝힌다. 세 번째로 실제로 2000년 이후의 연구성과의 장단점을 리처드 라자루스의 “동기→촉발사건→인지적 평가→정서적 반응→대처행위”의 순환모델을 준거점으로 삼아 비교 검토한다. 네 번째로 세 가지 모델의 연구성과를 발생적 현상학의 관점에서 세계구성과 대상구성, 인지적-정서적 구성, 실천적 구성으로 통합한다. 다섯 번째로 발생적 현상학의 핵심방법론인 판단중지와 현상학적 환원을 중심으로 치료자와 내담자의 관계 속에서 양극성 장애의 세계-대상구성과 인지적-정서적 구성, 실천적 구성의 문제와 치료법을 모색한다. 마지막으로 양극성 장애에 대한 현상학적 분석과 치료모델의 효과성에 대한 양적, 질적 검증의 방안을 제시한다.
This paper aims to present the model of phenomenological analysis and treatment of bipolar disorder through interdisciplinary research between Husserls genetic phenomenology and recent studies since the 2000s on bipolar disorder, a representative mental disorder of modern society - BAS extension models, integrated cognitive models, positive emotional disorder models. First of all, by re-diagnosing depression as depression episode of bipolar disorder which Han Byung-chul diagnosed as the representative ills of modern society in Fatigue Society(2010), this paper reveals that bipolar disorder is a typical modern mental disorder that causes mood swings and energy exhaustion caused by performance-oriented life, self-centered life, pleasure, happiness-seeking life, and ostentatious activity-seeking life. Second, Criticizing Han Byung-chul’s sociological approach to bipolar disorder, traditional diagnosis and analysis methods - psychoanalysis, cognitive behavioral therapy, and biologym, this paper proposes a dialogue between phenomenology and new approaches to bipolar disorder since the 2000s - BAS extension models, integrated cognitive models, positive emotional disorder models. we argue that the analytic ways of constitutions of self, object and word in phenomenology, the phenomenological methods - epoche, phenomenological reduction and intuition of essence - , especially demolishing and building as methods of genetic phenomenology and three ways of experience of others in intersubjective genetic phenomenology - attachment, empathy and communication - have very important implications in analysis and cure of bipolar disorder. Third, the advantages and disadvantages of research results since 2000 are actually compared with Richard Lazarus’s circular model of synchronization : motivation → triggering event → cognitive assessment → emotional response → coping. Fourth, the research results of the three models are integrated into the world-constitution, object-constitution, cognitive-emotional constitution and practical constitution from the perspective of genetic phenomenology. Fifth, we explore the problems of object-world constitution, cognitive-emotional constitution and practical constitution of bipolar disorder through epoche, reduction of phenomenology as representative methods of phenomenology and seek the method of treatment of bipolar disorder. Finally, Quantitative and qualitative verification of the effectiveness of the treatment model are proposed.
【요약문】 1. 현대사회의 대표적 정신질환으로서 양극성 장애 2. 양극성 장애에 대한 현상학적 접근의 필요성 3. 양극성 장애에 대한 세 가지 임상적 접근의 비교분석 4. 발생적 현상학의 관점에서 양극성 장애의 분석과 진단 5. 발생적 현상학의 관점에서 양극성 장애에 대한 치료책 제시 6. 남은 과제들 참고문헌 〈Abstract〉