본 연구는 다화면 3차원 디스플레이에서 재생되는 3차원 콘텐츠가 시청자에게 미치는 영향을 평가하기 위해, 휴먼팩터 요인들을 정의하고 설문을 통한 주관적 평가와 안구측정을 통한 객관적 평가를 수행하였다. 휴먼팩터 요인을 감마, Zero plane, baseline의 3가지로 정의하고, 정의된 휴먼팩터 요인에 따른 현실감, 몰입감, 시각적 피로도를 분석하였다. 총 15명의 피험자가 서로 다른 6개의 조건을 갖는 3차원 콘텐츠 임의의 순서로 1분 30초간 시청 후, 설문 평가와 안구측정을 진행하였다.
In this study, We have carried out the evaluation of human factors on multi-panel 3D display to investigate the effect on viewers by subjective and objective measures. The 3D contents with six different condition were generated by modifying three factors including gamma, zero plane, and baseline. Fifteen participants were asked to watch six different 3D contents for 90 sec in a pseudorandom order. After watching each contents, the participants were asked to answer the questionnaire for the subjective measurement, and the eye examination was conducted for the objective measurement.