본 연구는 다양한 가치가 혼재하는 다원주의 사회에서 유아인성교육의 의미를 몬테소리가 제시하는 유아인성개념과 인성교육에서 탐색하여 오늘날 다원주의 사회에서 요구되는 바람직한 유아인성교육의 의미를 제시하고자 하였다. 이를 위해 몬테소리 저서와 강연집 뿐만 아니라 인성과 관련되는 국․내외 자료를 탐색하여 몬테소리가 강조하고 있는 인성과 인성교육의 의미를 분석하였다. 그 결과 몬테소리의 인성의 의미는 첫째, 자연과학적 인간 둘째, 자유로운 인간 셋째, 종교적 인간 넷째, 총체적 인간으로서 인성개념을 나타낸다. 다원주의 사회에서 몬테소리 유아인성교육은 이러한 인성개념을 바탕으로 첫째, 경험중심, 활동중심 유아인성교육을 강조한다. 둘째, 유아 인성교육은 자유로운 유아의 정신을 확장하는 교육되어야 한다. 셋째, 종교적 인간본성을 기초로 자연의 실재뿐 아니라 영성, 경외심, 자연과 초자연에 대한 상상력을 함양하는 교육을 강조한다. 넷째, 총체적 인성개념으로서 몬테소리 유아인성교육은 통합성, 다원성, 배려, 연대성, 창의성 등을 강조하는 전인교육을 의미한다.
The study aims to propose the proper meaning of early childhood humanity education demanded in today"s pluralistic society by examining the meaning of early childhood humanity education in pluralistic society composed of various values within early childhood humanity concept and education suggested by Montessori. For this end, this study analyzed the meaning of humanity and humanity education emphasized by Montessori and I explored not only the books and lectures of Montessori, but also the national and international materials related to humanity. As results, the meaning of humanity by Montessori has first, natural scientific human, Second, a free human being, Third, a religious human being, and Forth, an overall human being. Within a pluralistic society, Montessori humanity education for early childhood takes its ground on such concept of humanity and emphasizes following: First, humanity education for early childhood should be experiential and include activities. Second, humanity education for early childhood should be aiming for extending free spirit of children. Third, humanity education for early childhood should be based on the religious human nature and cultivate not only the reality of nature, but also the imagination of spirituality, admiration, as well as nature and supernatural. Fourth, Montessori humanity education for early childhood, as a concept of overall humanity, stands for holistic education emphasizing integration, pluralism, consideration, solidarity, and creativity.