이 연구의 목적은 대학교육의 변화와 현실을 살펴보고, 대학교육의 새로운 교육 문화 창출 사례이자 학령인구의 삶의 질 향상을 위한 대안인 기숙형 대학(Residential College, 이하 RC)의 신체활동 프로그램을 이해하고 활용가능성을 알아보는 데 있다. 연구방법으로 비판적 담론 분석을 사용했다. 연구대상은 국내·외 4년제 종합대학 홈페이지, 문헌자료, 현장방문을 통해 우수대학 8개교를 선정했다. 연구 결과, 국내 RC 신체활동 프로그램의 특징은 첫째, 각 대학 교육목표에 맞는 개별 프로그램을 중심으로 상향식 교육과정 형태를 지닌다. 둘째, 활동내용의 다양성을 지닌다. 셋째, 특별한 성과 창출을 통한 문화기조 형성, 학생 간 팀워크 증진·유대감 형성을 목적으로 한다. 국외 RC 신체활동 프로그램의 특징은 첫째, 학생을 위한 시스템·시설이 체계적이다. 둘째, 지역사회와 연계하며 여가를 중심으로 운영된다. 셋째, 안락한 주택 개념으로 자발적으로 참여하며 제도적 장치에 따른 규제가 없다. 연구 결과, 국내 RC 신체활동 프로그램은 체계화된 교육시스템 부재, 교육대상·범위의 협소, 예산·시설의 부족이 나타난다. 보완을 위해 인프라, 군집형태. 국가재정지원금, 지역시설을 바탕으로 학교 대항전, 전국단위 리그 제도, 연간일정, 지역주민 참여방안 도입이 필요하다. 이는 국내 RC 신체활동 프로그램의 담론 형성과, 신체활동을 통한 삶의 질 향상이라는 교육 목적에 부합하는 의미가 있다. 이를 위해 RC에 대한 학교체육·생활체육·전문체육 영역의 공유, RC 신체활동 우수사례 연구, RC 참여자 만족도 조사가 필요하다.
Purpose: The purpose of this study was to examine alteration and realities of university education, and to understand and investigate applicability about physical activities of Residential College(hereinafter, RC), which could be an example of creating education cultures and alternatives to improve quality of life for undergraduate students. Methods: Critical discourse analysis was used as a method of study. The eight universities in South Korea as well as other countries were selected based on the web-site, literature, and field visits. Results: The results from South Korean Universities showed as follows. First, It has ‘Bottom-up curriculum’ that individual programs meet each universities’ educational goals. Second, It has various activities. Third, It has the intentional purpose about creating achievements promoting teamwork and fellowship among students. The results from oversea universities showed as follows. First, Facilities and systems for students are organized. Second, It’s connected to the local community and operates on leisure. Third, It has voluntary participation of the concept about housing and there are no institutional controls. As a result, physical activity programs of domestic RC show small scope, lack of system, budget and facilities. It’s required that addition of school competition, league system, annual schedule and local residents’ participation of abroad cases to home case’s strength. Conclusion: It implies that need to create domestic RC physical activity program discourse and in line with Educational Purpose. For that, it’s necessary to share about RC among school-living-professional sports areas, study excellent cases about RC physical activities, and survey on satisfaction of RC participants.