이 연구는 Elliott(1986)이 기술한 효과적인 테니스 플랫서브를 위한 필수동작의 특징을 토대로 작성한 타당하고 신뢰할 수 있는 측정평가도구를 이용하여 초보자가 플랫서브를 쉽게 이해하고 습득하도록 하는 것이 목적이다. 이 목적을 위해 초보 수준의 대학생 19명과 지도자 5명이 연구에 참여하였다. 객관적인 자료수집과 평가를 위해 플랫서브의 필수동작 측정평가도구에 나타난 각 단계별 구분동작 영역의 세부내용을 중심으로 나눠진 동작설명, 동영상 상영 및 지도자의 시범을 통해 플랫서브를 지도하였다. 학생들은 이를 토대로 플랫 서브를 연습하고 3차에 걸쳐 평가 받았다. 5인의 평가자가 측정평가도구의 내용 타당도를 검증하였고, 평가자의 평가점수 객관도 검증을 위해 이원혼합모형 방법을 적용하여 급내상관계수를 산출하였으며, 모든 통계적 유의수준은 .05로 설정하였다. 플랫서브 필수동작 측정평가도구의 타당도는 Elliott(1986)이 분류한 효과적인 테니스 플랫서브를 위한 필수동작의 내용을 해석한 후 총 3차에 걸쳐 내용 타당도를 검사하였다. 평가자가 1차와 2차 검사에서 초보자의 이해와 평가자의 신속·정확한 평가에 영향을 줄 수 있다고 판단한 사항들을 수정·보완하였다. 선행연구에서 제시한 구분동작 영역을 6개로 줄이고, 세부내용의 중복 부분을 삭제 후 가장 중요한 필수동작을 2개의 문장으로 추출하여 신속·정확한 평가를 위해 척도를 이용한 것이 최종적인 플랫서브 측정평가도구이다. 평가자 5인 모두에서 만족스러운 결과를 얻었다. 플랫서브 필수동작 평가점수의 평가 자내 신뢰도에서 평가자 A는 r=. 971, S는 r=.982, K는 r=.960, T는 r=.953, L은 r=.965로 높게 나타났다. 이러한 결과는 초보자의 효과적인 테니스 플랫서브를 위한 필수동작 평가가 각 평가 자에서 안정되고 일관성이 있는 것을 의미한다. 또한 평가자간 신뢰도에서 각 평가자간의 평균은 3.01부터 3.18까지, 표준편차는 .27부터 .45까지 분포함으로써 비슷한 양상을 보였으며, 평가자간 평균값은 통계적으로 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다(F=2.497, P=.050). 평가자 1인 측정의 신뢰도(single measure intraclass)가 r=. 702이고, 여러 평가자들의 평정을 평균한 심 사자평균 신뢰도(average measure intraclass)는 r=. 922로 평가자간 일치정도가 높은 것으로 나타났다. 따라서 이 연구에서 개발한 효과적인 테니스 플랫서브를 위한 필수동작 측정평가도구는 초보자들의 플랫서브 수준평가에 있어 객관성이 있는 평가도구로서 효과적인 테니스 플랫서브 필수동작의 이해와 지도에 이용할 수 있을 것이다.
This research aims at developing a valid and reliable measurement and evaluation tool based on the required movements for an effective tennis flat serve technique described by Elliott (1986) and helping beginners easily to understand the basic mechanism of a flat serve and acquire the necessary skills. The nineteen college students at beginner`s level participated to learn flat serve techniques through the explanation of its movement segments, video running, and coaches` demonstration focusing on the movement segments in a divided stage of a flat serve in the measurement and evaluation tool and had sixteen week practice session. Their skills were evaluated by five coaches three times based on measurement and evaluation tool developed in this research. The five coaches also had meetings five times to finalize the measurement and evaluation tool. In order to verify the reliability of the coaches` evaluation, the intra-class correlation coefficient was calculated by applying two-way mixed model while all levels of statistical significance being set to .05. After each evaluation sessions, the coaches selected the essential movement segment and corrected the evaluation sheet in order to get a valid and reliable measurement and evaluation tool. Finally, the number of stages of serve motion are reduced to six and they are explained in two sentences. As a result, the final flat serve measurement and evaluation tool was developed to guarantees the fast and reliable evaluation. The satisfactory results were obtained from all of the five evaluators. The high intra-evaluator reliability appeared, regarding the evaluation points: for evaluator A, r was .971, for evaluator S, r=.982, for evaluator K, r=.960, for evaluator T, r=.953, and for evaluator L, r=.965. This result implies that the coaches evaluation was stable and coherent among the evaluators. In addition, in terms of the inter-evaluator reliability, the average of each evaluator was from 3.01 to 3.18, and the standard deviation was from .27 to .45, and the mean value among them was found to have no statistically meaningful difference (F=2.497, P=.050). As for the single measure of intra-class was r=.702, and for the average measure of intra-class was r=.922, so it was proven that the level of agreement among the evaluators was high. Therefore, the measurement and evaluation tool for an effective tennis flat serve developed in this research is quite objective and reliable to evaluate flat serve technique performed by beginners and it is also useful for learning and/or teaching the required movements of an effective tennis flat serve.