본 연구는 중학교 남.여 학생의 학생건강체력평가(PAPS) 등급에 따른 신체적 자기개념의 차이를 규명하여 기초자 료를 제공하는데 목적을 두고 있다. 연구대상은 충청북도 C시 소재 C중학교 전체 1, 2, 3학년 남학생 288명, 여학생 251명으로 총 539명을 선정하였다. 신체적 자기개념에 대한 설문지 조사는 타당도와 신뢰도 분석을 실시한 후 사용하 였다. 자료 분석을 위해 IBM SPSS Statistics 19.0 프로그램을 사용하여 탐색적 요인분석, Cronbach’s . 분석, 일원 분산분석(one-way ANOVA)과 사후검증 방법으로 LSD를 실시하였다. 이상의 자료 분석을 기초로 얻어진 결과는 다 음과 같다. 첫째, 남학생의 경우 1학년에서는 2, 3, 4등급에 따라 지구력, 외모, 체지방, 신체전반, 근력, 건강, 스포츠 자신감 요인에서 유의한 차이가 있으며, 2학년에서는 1, 2, 3등급에 따라 지구력, 외모, 체지방, 유연성, 스포츠자신감 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 3학년에서는 2, 3, 4등급에 따라 지구력, 외모, 체지방, 유연성, 신체전 반, 스포츠자신감 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 여학생의 경우 1학년에서는 2, 3, 4등급에 따 라 체지방, 유연성, 스포츠자신감 요인에서 유의한 차이가 있으며, 2학년에서는 1, 2, 3등급에 따라 지구력, 유연성, 신 체전반, 스포츠자신감 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 3학년에서는 2, 3, 4등급에 따라 지구력, 외모, 체지방, 유연성, 스포츠자신감 요인에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 결론적으로 중학생들의 PAPS 등급이 높을수록 남·여 모두 전반적으로 신체적 자신감도 높다는 것으로 나타났다. 즉, 운동을 지속적으로 하는 학생이 자기 신체에 대한 자신감이 높은 것으로 나타났다.
This research was meant to provide the basic information which determines the difference that arise from different PAPS rate. Subject groups were 288 male students and 251 female students who were currently enrolled in C middle school in C County in Chung Cheonbuk-Do. The survey about the physical self-concept has been used after analyzing relevance and credibility. To analyze the source, IBM SPSS Statistics 19.0 had been used to analyze the key reasons, Cronbachs·analysis, and one-way ANOVA and LSD had been performed as a posterior tests. The results based on the test described above are as below: First, in male student`s case, in grade 1, there had been a positive disparity in stamina, appearance, body fat, overall physique, muscular strength, overall health, and confidence about being good at sports in the rate 2, 3, and 4. In grade 2, depending on the rate 1, 2, and 3 there has been a positive difference in endurance, appearance, body fat, flexibility, and sports confidence. Lastly in grade 3, positive disparity had appeared in endurance, appearance, body fat, flexibility, whole body, and sports confidence depending on rate 2, 3, and 4. Second, in female student`s case, first graders had shown a positive difference in body fat, flexibility, and sports confidence whereas the second graders had shown a positive disparity in endurance, flexibility, whole body, and sports confidence depending on the rate 1, 2, and 3. For the third graders, positive difference had been shown in endurance, body fat, flexibility, and sports confidence complying with the rate 1, 2, and 3. In conclusion, as the PAPS rate gets higher, both male and female students had shown stronger confidence about their physique. This leads to the theory that students, who exercise constantly, have stronger confidence about their body.