글로벌 항공 수요의 증대, 특히 아시아⋅태평양 지역의 수요 증대에 맞추어 인천국제공항은 개항이후 동북아 지역의 허브 공항을 지향하며, 경쟁력 강화를 위해 노력해 왔다. 공항의 허브화 전략에있어서 최근 들어 중요해지고 있는 것이 환승여객의 수요 증대이다.
본 연구는 출⋅도착 여객에 비해서 상대적으로 연구가 많이 수행되지 못 한 환승여객을 대상으로공항 선택에 있어서의 영향 요인이 무엇이며, 영향 요인들이 환승 만족도와 재이용의도, 추천의도에어떠한 영향을 미치는지를 밝히고자 하였다.
연결성과 편의시설, 상업시설, 환승프로그램이 선행 연구의 검토 및 선진 공항 사례 연구를 통해 영향요인으로 도출되었다.
실증 연구 결과 연결성은 만족도, 재이용의도, 추천의도에 모두 긍정적 영향을 미치는 것으로 파악되었으며, 상업시설은 만족도에 긍정적 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 또한 환승프로그램은 추천의도에 긍정적으로 영향을 미치는 요인으로 실증되었다.
According to the increase of airline demand, Incheon International Airport has made a effort to strengthenthe competitiveness of a hub airport in Northeast Asia.
In order to strengthen its position as a hub airport, it is very important to attract transfer passengers.
Incheon International Airport also has committed to grow transfer passengers, but still has a low growth ratecompared to the leading airport.
The purpose of this research is to derive the factors influencing transfer passengers’ selection of airportand how these factors affect transfer passenger’s satisfaction, intention to revisit and recommendation.
Connectivity, amenities, concession, and transfer program were derived through a review of the previousresearch and the case studies on leading airport.
The results showed that connectivity positively influenced satisfaction, intention to revisit andrecommendation. Also Concession positively influenced satisfaction and transfer program had a positiveimpact on the intention to recommendation.