본 연구는 장애학생을 위한 문화예술교육프로그램 구성내용을 도출하여 장애학생에게 적합하고 다양한 문화예술교육프로그램을 개발하기 위한 토대를 마련하는데 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 22명의 전문가집단을 통한 델파이방법을 이용하였다. 프로그램 구성내용 도출 과정은 3차의 설문조사로 이루어졌다. 1차 설문조사에서는 연구 참여자의 의견을 서술식으로 조사하는 개방형 설문지를 사용하였다. 2차 설문조사에서는 1차 설문조사에서 서술된 내용을 유목화하여 리커트 5점 척도로 제시하였다. 2차 설문조사 결과 구성내용(구성영역과 구성요소)의 각 항목 평균점수가 3.89(68%∼96%)로 다소 중요하게 나타났다. 3차 설문조사에서는 2차 설문조사 결과(평균값)와 함께 5점 리커트 척도의 문항을 제시하여 구성내용(구성영역과 구성요소)의 각 항목 중요도를 재평가한 결과, 각 항목의 평균점수가 4.03(96% 이상)으로 매우 중요하게 나타났다. 이러한 결과에 따라 본 연구의 장애학생을 위한 문화예술교육프로그램 구성내용은 8개의 구성영역(미술, 음악, 체육, 공연관람, 문학, 자연체험, 연극)과 25개의 구성요소(공예, 미술관 혹은 박물관 관람, 표현하기, 찰흙이용, 폐품이용, 작품 감상, 종이접기, 염색, 난타, 악기연주, 노래 부르기, 음악 감상, 뮤지컬, 태극권, 명상, 전통무용, 춤, 요가, 마라톤, 놀이, 연극․영화관람, 시․글쓰기, 화분에 꽃이나 나무 기르기, 자연에서 볼 수 있는 것을 경험하고 느껴보기, 사회적응과 자기표현 연극)가 최종 도출되었다.
This purpose of this study is to derived a culture and arts education program for student with disabilities and is to lay the groundwork for developing suitable and diverse culture and arts education program for students with disabilities. In order to achieve the prupose of this study used the Delphi method with group of experts 22. The program composition contents process was consisted a three-steps of questionnaire research. In the first survey, descriptive comments of participants in the study. In the second survey, Likert 5-point scale was presented with the outcomes of the first-steps and in the outcomes an average score of 3.89(68%∼96%) was derived a somewhat important. In the third survey, the results of the second survey(average) and Likert 5-point scale questions with the present was to re-evaluate the importance of each item and in the outcomes an average score of 4.03(more than 96%) was derived a very important. In the outcomes of this study, 8 conposition area(art, music, sports, performing arts, literature, nature experiences, theater) and 25 components(crafts, view works of art galleries or museums, expression, used clay and junk, view works of art, fold a paper, dyeing, pommeling, playing a musical instrument, singing, apprecation music, musicals, taegeukwon, meditation, traditional dance, dance, yoga, marathons, play, view works of plays and movies, poetry, writing, raising potted flowers or trees, natural experience and feel that can be viewed, social adaptation and self-expression plays) were finally derived.