이 논문의 요약 및 앞으로의 과제는 다음과 같다. 첫째, 종래의 통념과는 다르게, 엄연히 개신교가사는 확인된 것만 총 170편이니 있다. 둘째, 이들 개신교가사들의 대부분은 기독교음악을 전공하는 학자, 개화기 국어를 연구하는 학자에 의해 출판된 자료집 속에 포함되어 있었으나, 국문학 전공자들의 눈에 띄지 않았다. 셋째, 필자가 살펴본 결과, 그 동안 알려진 것 외에 12편의 개신교가사 작품들이 더 있다는 것을 확인하였다. 넷째, 이들 개신교 가사는 천주가사에서만 쓰는 ‘천주’, ‘성모 마리아’를 비롯한 용어들이 나타나지 않아 개신교가사임을 알 수 있다. 다섯째, 찬송가가 없던 천주교와는 달리, 초기부터 찬송가를 만들어 이용한 개신교에서 왜 개신교가사가 존재했는지, 그 배경을 밝혔다. 전통음악 혹은 전통시가에 익숙한 어른 세대에게 서양음악인 찬송가는 익히기 어려웠기에, 자연스럽게 개신교가사가 존재할 수밖에 없었다. 여섯째, 개신교가사는 천주가사 혹은 천주교를 의식하거나 경쟁하는 내용을 담고 있지는 않다. 다만 유교나 불교나 도교를 의식하면서, 기독교만이 참다운 길이라는 주장을 편 작품은 있다.
앞으로의 과제 몇 가지를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 앞에서 거론한 대로, 개신교가사가 확인되었기에, 천주교가사와 개신교가사를 포괄하는 갈래 명칭에 대해 고민해야 한다. 상위개념의 명칭을 ‘기독교가사’라고 하는 게 바람직하다고 필자는 생각하는데, ‘기독교’가 이미 ‘개신교’의 대체어로 쓰이고 있으니 ‘그리스도교가사’라고 하자는 견해도 있을 수 있으니 논의해 봐야 한다. 둘째, 개신교가사의 작가들의 자세한 인적 사항을 추적해야 한다. 셋째, 다른 개신교가사가 더 있을 가능성이 있으므로, 초기개신교문서들을 대상으로 탐색 작업이 이루어져야 한다. 넷째, 학제간의 연구가 필요하다. 가사의 경우, 음악이면서 문학이므로, 국문학계에서도 음악학(기독교음악학)쪽의 연구성과과 동양에 대해서도 관심을 기울여야 한다.
The summary and the remaining problems of this study are as follows: First, as opposed to the established belief, there does exist protestant gasa. In total, 170 pieces have been identified so far. Second, most of these were included in the published works of music majors and of the philologists who look into the Korean language in the Enlightenment Period without being noticed by Korean Literature scholars. Some MA theses of the theology majors covered these materials, but none of them caught the eye of the literature scholars. Third, based on what the author has investigated, there are 12 more pieces of Protestant Gasa than are now known. Fourth, these materials lack such typically Catholic vocatives as 'Cheonju(Heavenly Lord)' or 'Mary the Holy Mother,' which indicates that they were written by Protestants. Fifth, the underlying reason for using Protestant Gasa is provided, addressing the question why the early Korean Protestants made up Gasa who unlike the hymn-lacking Catholics did have hymn books from the very start. Protestants might possibly need the Gasa as the Protestant hymns were rather hard to be learned by the early believers yet unaccustomed to the western heptachord. Sixth, Prostestant Gasa doesn't contain any contents where the writers were competitively conscious of Catholics or their religion while there are some apologetics intended for Confucianism, Buddhism and Taoism.
Some of the research tasks to be addressed in the future are as follows: First, as already mentioned, an inclusive terminology for both Protestant and Catholic Gasa forms should be made up. As a superordinate, 'Gidokgyo Gasa' could rightfully be used. However, the term 'Gidokgyo' is widely known to refer to Protestant in Korea, so 'Christogyo Gasa' might be better. 'Cheonju Gasa' should also be reconsidered regarding its terminological validity. Second, the biographical data for the Protestant Gasa writers are to be traced back. Third, there might be more Protestant Gasa so the early Protestant literature should be reviewed. Fourth, more interdisciplinary studies are called for. Gasa belongs to literature as well as to music; especially, it is concerned with Christian literature and traditional Korean music. A good attention of Korean literature scholars should be paid to the research findings and trends of the Korean Musicology or Korean Christian Musicology.