본 연구는 한국, 중국, 일본, 대만 유아들의 일상생활의 전반적인 일과와 유아들의 생활에 큰 비중을 차지하고 있는 조기/특기 활동, 전자매체의 사용 등을 비교하여 한국 유아들의 일상생활의 특징과 국가 간 유아의 일상생활의 보편성을 살펴보는데 목적이 있다. 이를 위하여 만 3세-6세 유아를 자녀로 둔 어머니를 대상으로 질문지를 통하여 조사가 이루어졌다. 조사 대상은 한국 969명, 중국 765명, 일본 1693명, 대만 1745명으로 총 5172명이다. 연구 결과, 첫째, 한국의 유아들은 다른 국가의 유아들에 비하여 기상시각과 취침시각이 늦은 편이며, 아침 식사 시각과 저녁 식사 시각도 늦게 이루어지고 있었다. 유아교육기관의 등ㆍ하원 시각 및 재원시간에서 한국의 유아들은 다른 국가에 비하여 늦게 등원하고 귀가는 빠른 편이었으며, 유치원과 보육시설을 이용하는 유아들의 재원시간이 일본, 대만에 비하여 차이가 많이 나지 않았다. 둘째, 한국의 유아들은 다른 국가의 유아들보다 조기/특기 활동 참여가 높은 편이며, 한글, 영어, 수학 등 학습과 관련한 활동의 비율이 높게 나타났다. 셋째, 한국의 유아들은 전자매체 사용에 있어서 다른 국가에 비하여 활용 정도가 높은 편이며, 특히 컴퓨터의 사용은 가장 높았다.
This study examines the cultural differences of the daily lives of children in Korea, China, Japan, and Taiwan. Subjects include 5,172 mothers of 3 to 6 year old children. The comparison groups are 969 mothers living in Seoul and Kyunggi area in Korea, 765 mothers living in Beijing, China, 1,693 mothers living in Tokyo, Japan and 1,745 mothers living in Taipei, Taiwan. The results of this study reveal the following:1) Korean children get up and go to bed later than do the children of the other three countries. 2) Not surprisingly, give their later waking time and bed time, the Korean children’s breakfast and dinner time are also much later than those for children in comparison countries. 3) Korean children go to later and come back earlier from kindergarten and child care institutes than do the children in the comparison countries. When we looked at the hours spent at the kindergartens and child care centers among Korea, Japan and Taiwan (separate institute),we found that while the Korean children go to later and come back home earlier than children in Japan and Taiwan, the hours that Japanese children spend at kindergartens and child care centers are significantly greater than those of Korean children. 4) After school private extracurricular activities, more so for Korean children than for children in the other three countries, include studying academic subjects, such as Korean, English and mathematics. The reason Korean mothers allow their children to do these activities is because it relates to preparation for school readiness. 5) However, when we looked at the amount of time children spent on using multimedia, we found that the majority of the children in Korea, China, Japan, Taiwan watch television almost everyday. In terms of video games, Japanese children are more likely to be play mostly such games while Korean children use computer the most.
Keywords: daily lives of children, Korea, China, Japan, Taiwan, extracurricular activities, multimedia