본 연구는 다문화 가정 유아의 유아내 보호요인과 인지, 언어, 사회․정서 발달의 경향 및 변인별 차이를 알아보고, 이들 간의 관계 및 영향력을 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 연구대상은 전국에 분포한 유치원에 다니고 있는 만 3∼5세 사이의 다문화 가정 유아 188명이었으며, 연구도구로는 ‘디버룩스 유아 측정도구’, ‘영유아의 인지, 언어, 사회․정서발달 평가도구(관찰형)’를 사용하였다. 연구결과, 첫째, 다문화 가정 유아의 유아내 보호요인(주도성, 자기통제, 애착)은 평균적으로 보통 수준보다 낮았으며, 유아의 한국어 구사능력, 어머니의 학력과 한국어 구사능력, 가족의 월평균수입과 형태에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 둘째, 다문화 가정 유아의 발달은 전반적으로 보통 수준이었으나, 언어발달에서는 보통보다 낮은 정도의 수준이었고, 유아의 성별과 한국어 구사능력, 다문화 배경을 가진 어머니의 출신국과 한국 거주기간에 따라 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 셋째, 다문화 가정 유아의 유아내 보호요인과 발달 간에는 통계적으로 유의한 정적상관이 있었으며, 하위요인 중에서는 자기통제, 사회․정서발달과의 관련이 가장 높았다. 또한 보호요인의 하위요인들은 발달에 통계적으로 유의한 영향을 미치고 있었으며, 각 발달의 10-17%를 설명하는 것으로 나타났다.
This study (1) examines the current delineation of dispositional traits designated as within-child protective factors (initiative, self-control, and long term positive attachment to an adult figure) and the cognitive, language, and socio-emotional development of young children from multicultural families and investigates those differences which correlate with child, mother, and family related variables. In addition, it (2) explores the relations and influences between within-child protective factors and development. The subjects of this study were 188 kindergarten children from three to five years of age from multicultural families in various parts of South Korea. Research tools were the Devereux Early Childhood Assessment (DECA): a Measure of Within-child Protection Factors in Pre-school Children (LeBuffe & Naglieri, 1999), and the Language, Recognition, and Social Emotions Developmental Scale (Jeju Special Self-Governing Provincial Office of Education & Ministry of Education, Science, and Technology, 2008). The results of this study are as follows. First, the mean scores of the within-child protective factors (initiative, self-control, and attachment) of the subjects ranked below average. In terms of the variables, significant differences were found with regard to a child’s Korean speaking ability, mother's educational background, mother's Korean speaking ability, family monthly income, and family structure. Second, the overall development of the children was about average, yet language development ranked below average in terms of the variables. Significant differences were found to be related to a child's gender and speaking ability in Korean, mother's native country, and length of mother's residence in Korea. Third, there were statistically significant positive correlations between the within-child protective factors and the children’s development and here, correlations with the sub-categories of self-control and socio-emotional development were the highest. In addition, all of the sub-categories of protective factors exerted a statistically significant influence on cognitive, language, and socio-emotional development, explaining 10-17% of each of these development categories.