이 연구는 지적장애인의 성별 및 등급에 따른 건강체력의 차이를 검증하는데 그 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위하여 본 연구에서는 2010년 8월~10월까지 수도권에 소재한 지적장애 특수교육기관 5곳을 선정하였다. 재학 중인 8~19세 학생 중 기록의 신뢰성이 떨어지는 학생을 제외한 1급 학생 99명(남자 71명, 여자 28명), 2급 학생 100명(남자 70명, 여자 30명), 3급 학생 96명(남자 65명, 여자 31명)으로 총 295명을 단순무선표집 방법으로 배정하였다. 건강체력 측정 항목은 신체구성(체지방률), 심폐지구력(스텝테스트), 근력(양손 악력), 근지구력(윗몸일으키기), 유연성(앉아 윗몸 앞으로 굽히기)으로 선정하였다. 자료 분석은 성별, 등급별, 건강체력 항목의 평균과 표준편차를 산출하였고, 성별 및 등급별에 따른 건강체력 각 항목에 대한 평균차이를 검증하고 상호작용효과를 알아보기 위하여 이원변량분석을 실시하였다. 이때 유의수준 α은 .05 로 설정하였다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 성별에 따른 신체구성요소 차이는 체지방률에서는 차이가 있었지만 등급에 따른 차이는 나타나지 않았다. 둘째, 성별에 따라 심폐지구력에서는 유의한 차이가 나타났지만 등급에 따른 차이는 나타나지 않았다. 셋째, 성별에 따른 근력은 차이가 나타났지만 등급에 따른 차이는 나타나지 않았다. 넷째, 성별에 따른 근지구력에서는 유의한 차이가 나타났지만, 등급에 따른 차이는 나타나지 않았다. 다섯째, 유연성에서는 성별 및 장애등급에 따라 유의한 차이가 나타났다. 본 연구를 통하여 성별 및 등급에 따른 건강체력의 특성을 파악하고 측정방법과 도구를 보완하여 더 신뢰성 높은 지속적인 연구가 선행되어야 한다. 그리고 건강체력의 향상을 위해 다양한 프로그램을 개발하여 체육활동에 참여시키는 것도 중요하지만, 장애 특성을 고려하여 체력의 기능 정도 및 기술의 기준을 개발하는 후속연구가 계속 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to examine the differences in the physical fitness among the students with intellectual disabilities by genders and the severity of the disabilities. For this purpose, from August to October 2010, a total of 295 participants randomly selected from five special education institutions for this study including the 1st level of 99 students (71 males, 28 females), 2nd level of 100 students(70 males, 30 females), and 3rd level of 96 students(65 males, 31 females). The physical fitness tests were consisted of the body composition (% of body fat using skin-fold thickness), cardiopulmonary endurance (step test), muscular strength (grasping power), muscular endurance (sit-up), and flexibility (sit and reach test). For the statistical analysis, the mean and standard deviation; SD) for each variable was calculated, and two-way ANOVA was used to analyze the mean difference by gender × severity of disability and interaction effects. The significance level a= .05. The results of this study were as follows. First, in terms of the difference in body composition, there was statistically significant difference found in body fat percentage by gender, but not by level of disabilities. Second, there was significant difference by gender, but there was no significant difference by the level of disabilities in the cardiopulmonary endurance. Third, there was significant difference by gender, but no significant difference among the groups of the level of disabilities in the muscular strength. Forth, there was significant difference by gender, but no statistical difference of the levels of disabilities in the muscular endurance. Fifth, there was significant difference both by gender and by the level of disabilities in the flexibility. In short, the gender was the important factor to consider selecting the physical fitness tests for the persons with intellectual disabilities. In the future, it is recommended to develop physical fitness programs based on the gender differences as well as levels of the intellectual disabilities.