이 연구는 전통종목육성 프로그램 중 16주간의 전통무예 국궁교실이 지체장애인과 청각장애인의 정신건강 및 회복탄력성에 어떠한 영향을 미치는지를 규명하는데 그 목적이 있다. 만 40세 이상의 남자 지체장애인 집단 16명(관절장애 6명, 지체기능장애 8명, 절단장애 2명)과 청각장애인 집단 16명(농 6명, 난청 10명), 전체 32명으로 장애인체육회의 전통종목육성 교실형 사업에 참여하였다.
SPSS 20.0을 이용하여 평균과 표준편차 산출하였고, 국궁교실 참여가 지체장애인과 청각장애인의 정신건강 및 회복탄력성에 미치는 효과를 분석하기 위해 이원반복측정 분산분석(2-way RM ANOVA)을 실시하였다. 모든 통계적 유의수준은 .05로 설정하였다.
연구결과 첫째, 국궁교실에 참여한 두 집단의 정신건강 변화에서 운동 참여 후, 집단 간 유의한 차이는 나타나지 않았지만, 두 집단 내에서 긴장, 우울, 분노, 혼동의 부정적인 요인과 긍정적 요인의 활력에서 유의미한 차이가 나타났다.
둘째, 국궁교실에 참여한 두 집단의 회복탄력성 변화에서 운동 참여 후, 집단 간 유의한 차이는 나타나지 않았지만, 두 집단 내에서 감정조절력 요인과 충동통제력, 원인분석력, 공감능력, 자아확장력, 감사하기 요인에서 유의미한 차이가 나타났다.
이상의 결과를 종합해 볼 때, 지체장애인과 청각장애인의 국궁교실 참여는 정신건강과 회복탄력성에 부분적으로 긍정적 효과가 나타났다. 이와 같은 연구로 심층면접이나 상담을 통한 질적 연구와 회기, 분기별로 반복 수준을 측정하는 연구가 필요하다고 판단된다.
This study aimed to identify how a 16-week national archery classroom of traditional martial arts among the traditional event cultivation programs affects the Physical Disabilities and the hearing impaired who participate in the program. Also it aimed to offer basic data in the field of physical education of the disabled by classifying the archery of the disabled into the sitting style and the standing style and comparing them.
The subjects of the study were composed of males aged 40 or over who participate in the program as a traditional event cultivation class type project. The group comprised of a total of 16 physically challenged (6 persons with joint disability, 8 persons with physical function disability, and 2 persons with amputation disability) and 16 persons with impaired hearing (6 persons with deafness and 10 persons with poor hearing), which totals 32 participants.
The study calculated the mean and the standard deviation with descriptive statistics using the SPSS 20.0. Next, in order to analyze the effect of participation in the national archery classroom on the mental health and resilience of the Physical Disabilities and the hearing impaired, the study conducted 2-way repeated-measures ANOVA, and set all the statistically significant levels (α) as .05. Research results include the following. First, there was no significant difference between the groups after the physical challenged and the hearing impaired participated in the national archery classroom in terms of change in their mental health; however both groups demonstrated a decrease in negative factors involving tension, depression, anger, and chaos whereas there was an increase in vitality, which is a positive factor. Second, considering changes of the resilience of the Physical Disabilities and the hearing impaired, there was no significant difference between the groups after participating in the exercise. Nonetheless, there was a reduction of an emotion control factor in both the groups whereas there was a rise in impulse control, causal analytical skills, empathic ability, self-extension ability, and expressing gratitude factors.