본 연구의 목적은 10주간 승마운동이 발달장애 아동의 체력, 신체상 인지에 미치는 영향을 분석하고, 참여 부모님들의 만족도와 부모가 인식하는 아동의 변화를 조사하여 승마운동 효과를 파악하고자 하는데 있다. 연구의 대상은 양주시, 동두천시에 거주하는 발달장애 초등학생 9명과 학부모 9명으로 구성하였고, 승마운동은 10주간 주 2회, 매회 40분씩 실시하였다. 본 연구에 사용된 측정도구는 체력측정, 신체상인지 측정, 참여 학부모 만족도로 구성하였다. 자료 분석을 위하여 spss 20.0 version 통계프로그램으로 빈도분석, 기술통계, paired t-test, Spearman‘s correlation coefficient를 실시하였다. 부모에게는 자기기입설문을 기반으로 집단면담을 실시하였다. 그 결과 첫째, 기본체력에서는 근력‧근지구력만 통계적으로 유의하게 향상되었고, 복합체력에서는 모두 통계적으로 유의하게 향상되었다. 둘째, 신체상 인지 중 신체개념 인지는 팔꿈치와 종아리 인지, 신체측면성 인지에서는 왼쪽 눈, 오른쪽 귀, 왼쪽 어깨, 오른쪽 무릎, 왼쪽팔, 오른쪽 발, 오른쪽 손으로 왼쪽 발 지적하기 영역에서 모두 유의하게 높은 것으로 나타났다. 셋째, 부모만족 분석결과, 강습기간을 제외하고 모두 만족하는 것으로 나타났다. 그 중 단일성 승마참여경험이 있는 부모들이 10주 이상의 강습기간과 연계성, 시지원 프로그램에 대한 요구도를 나타냈다. 넷째, 부모가 인식하는 장애아동의 신체적, 정서적, 사회적, 승마기술변화 간의 상관관계는 대부분이 높은 정적관계를 보였다. 10주간 승마운동은 발달장애아동의 복합체력, 신체상인지 향상에 긍정적인 영향을 주었으며 참여 학부모는 아동의 긍정적인 변화를 통해 만족도가 높음을 알 수 있었으나 지속적인 연계성 교육을 요구하였다.
The purpose of this study was to examine the effect of horseback riding on physical fitness, body image(perception of body parts and body laterality) and parents' satisfaction of children with Developmental Disabilities. The subjects were elementary students with intellectual disability(n=5) and autism(n=4) and their parents(n=9), applied horseback riding 2times per week, each 40min for 10 weeks. The data were analyzed by frequency analysis, descriptive statistics, paired t-test and Spearman‘s correlation coefficient using SPSS Win Ver, 20.0 and parents were interviewed regarding their satisfaction. The results were as follows; first, only muscle strength in physical fitness increased with pre-post test, both power-agility-coordination and dynamic-balance-coordination increased in multi fitness. Second, in perception of body parts, an elbow and the calf showed higher scores than pretest. In laterality of body, left eye, right ear, left shoulder, right knee, left arm, right foot and point left foot with right hand were increased. Third, parents' satisfaction showed high scores except duration. Parents who had experiences of horseback riding showed lower satisfaction about duration than parents who did not have experiences, they also suggested more 10 weeks' programs through supporting of city and budget. Fourth, the correlation with changes of children that parents recognized was showed moderate-high correlation among physical, emotional, social as well as horseback riding skills.