메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국문학교육학회 문학교육학 문학교육학 제43호
발행연도
2014.1
수록면
321 - 351 (31page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study examines the relationship of Han-si and Si-jo of Jeong Hoon in 17th centiry on the viewpoint of diglossia. The results are as follows. First, it deals with Han-si and Si-jo of thematic areas, the subject area of ​Si-jo are more spacious. Other diglossic writers have shown the subjects of Jeong Hun’s Si-jo mainly in Han-si. Second, the culture of responding poetry appears in the Si-jo in the case of Jeong-Hoon. Third, the nature and himself are dealt in Han-si, people and social problem in Si-jo. Especially, the people in Jeong Hoon’s Sijo are the real and contemporary persons, not abstract or fictional. Fourth, the form of Hansi is broken and Han-si have tendency to singing song and Si-jo formal poetry. Fifth, Jeong Hoon acknowledges Si-jo itself, so he translated Si-jo into Han-si saving the three lines form. In conclusion, we can say that Jeong Hoon is the important poet showing the changing process of the position of Han-si and Si-jo in the history of poetry and song in Korea.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (26)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0