메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국화법학회 화법연구 화법연구 제33호
발행연도
2016.1
수록면
127 - 164 (38page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This study investigated perceptions of disability discriminatory expressions, and provided suggestions for representation methods in Korean textbooks. To do so, we selected 60 survey items through a review of Korean language textbooks and previous studies, and examined how adolescents and adults would perceive them in terms of discrimination. The results showed variation in the mean values of perceived discrimination across the items, although the standard deviations were not largely different. Further, a significant age effect was found on the level of perceived discrimination in a number of the expressions for disability. In addition, the level of perceived discrimination varied to an extent depending on linguistic realization patterns. Based on the findings, the study proposes educational directions on the representation of disability discriminatory expressions in Korean textbooks from two perspectives, namely, systematization of examples to raise multi-level awareness of disability discriminatory expressions and development of educational materials to teach linguistic cues intrinsic to disability discriminatory expressions.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0