가정을 지옥과 정신병원으로 그린 표현주의적 메타연극인 <유령소나타>와 한가한 위선의 연애놀이를 되씹는 희비극적 블랙코미디인 <인간과 초인>의 텍스트상의 외형적 합일점은 없는 듯하다. 하지만 두 무대의 끝부분인 3막이 전개하는 꿈의 극적 기교와 자기화의 몸짓이 가능한 대지의 능동인 회복이라는 주제 찾기는 스트린드베리와 버나드 쇼를 ‘환상과 몽상의 무대’에서의 접촉이 가능하도록 유도한다. <유령소나타>는 스트린드베리의 초사실적이고 몽환적 꿈 연극들 중에서 -<다마스커스로 1>, <죽음의 무도>, <꿈연극>, <펠리칸>, <범죄와 범죄들>- 표현주의극의 모더니즘과 포스트모더니즘의 경계의 애매성을 극복하기 위한 메타연극적 기교와 구조들을 유기적으로 연결시킨 전복과 혼돈의 무대이다. 니체처럼 창조신의 죽음과 생존을 위한 대지의 자유감성과 본능의지의 회복을 단언한 <꿈연극>이 ‘환상과 응시, 거울과 안경의 토도로프의 글쓰기’를 통해 꿈 놀이무대의 가능성의 ‘첫 문’을 열었다면, <유령소나타>는 꿈과 현실의 경계가 없는 산자와 유령의 가시적 구분이 불가능한 무의식의 어두운 그림자 공간을 배경으로 스웨덴보리의 영지주의, 키르케고르의 금욕주의, 니체의 영원회귀, 불교의 연기설을 통합하여 고통으로부터의 육체적 견딤의 항상성을 연출시킨다. 스트린드베리는 원형인물, 전복, 반복, 단편적 언어, 폭력, 회귀구조, 인물의 대위적 평행, 즉흥성, 환상, 마법, 꿈을 엮은 혼돈의 공간에서 인간의 생존확인을 위한 무한한 기다림과 선택의 몸짓연기를 선보인다. <유령소나타> 1-2막이 인물들의 복잡한 과거의 그물망을 서사적 연결구조로 진행되는 반면, 히야신스 소녀의 개별막인 연옥의 3막은 아버지를 죽인 훔멜과 그의 딸 아델의 죽음에 방관하거나 직접 관여하는 아르켄홀츠가 폐쇄와 감금의 원형방에서 자기극복을 위한 자기화의 은유적 몸 언어를 자유롭게 구사하는 지적·영적 회복가능성을 불교적 무대장치에서 찾는다.
지옥에 빠진 돈 주안의 전복과 니체의 차라투스트라로의 역할전이를 그린 <인간과 초인>의 꿈의 3막은 역설, 냉소, 풍자, 패러디, 논쟁, 거리두기, 반복, 전도. 담론을 바탕으로 빅토리아시대의 노예도덕의 가치인 복종과 무저항을 해체시키는 사상극이다. 스트린드베리와 마____________________________________ * 이 연구는 2016년도 경남과학기술대학교 교내연구비 지원에 의하여 연구되었음.
** 경남과학기술대학교찬가지로 버나드 쇼 역시 19세기 말 영국지식사회의 두 철학적 기둥인 자본주의와 마르크스주의 대립이 심화시킨 계급과 자본의 차이와 충돌로 인한 개인과 조직사회의 유기적 모순과 관습인 가식과 폭력의 비인간성을 지적하기보다 그 발생할 수밖에 없는 사회병리학적 질병(정신·심리적 트라우마)을 치유할 현실적 가능성을 모색하고자 한다. 전통적 거대권력인 자본과 종교가 생산한 광기와 이성중심의 모더니즘을 노예도덕의 근본 텍스트로 간주한 니체와 쇼는 삶의 의미와 역사성을 탐색하는 대신 삶 자체의 생성과 흐름을 거리를 두고 직시하는 통찰력을 생존과 지적 행위의 근간으로 보고 있다. 프로이트가 무의식의 내면세계를 니체의 차라투스트라가 직면한 내적 그림자의 욕망본능과 연결시키듯이, 스피노자의 직관지와 자유감성의 능동성을 자기의존화의 기점으로 삼은 니체는 <인간과 초인>의 꿈의 3막의 돈 주안이 쾌락과 무동력의 지옥가치들을 해체시키고 극복할 수 있는 위버멘쉬로의 전복을 실현시킨다. 쇼는 <피그말리온>과 <워렌부인의 직업>, <바바라 소령>과 <상심의 집>, <캔디다>와 <세인트 조안>에서 노예도덕이 파생시킨 이분법적 제도와 관습들을 무너뜨리기 위해 투쟁한 풍자와 냉소의 저항적 글쓰기에서 벗어나 눈앞의 현존의 실체가 생성·변화하는 무한반복과정, 즉 영원회귀를 수용하는 참여와 항동성의 몸 언어를 돈 주안의 꿈의 은유적 수사학으로 무대화한다.
This study is to investigate principally some theatrical originalities on the expressionistic and naturalistic meta-theatricality of August Strindberg's dreamlike play, The Ghost Sonata, and rhetorical linguistic strategy of Bernard Shaw's comedy of Idea, Man and Superman, based on the impulsive, improvisational illusions and overturns of dream and ghosts of the fantastical third act. Strindberg tries to find out the feasible substitutes to overcome the evitable, unstoppable sufferings and anguishes at home in some shocking tragicomic dream plays, To Damascus 1, Crimes and Crimes, The Dance of Death, A Dream Play, and The Ghost Sonata. These dreamlike meta-stage texts get toward the perfection of theatrical production with such inconsequent dramatic techniques as physical violence, stereotypical character, cycling structure, reversion, overturn, repetition, fancy, imagination, steady gazing, mask-persona, ghost, death, purgatory, unconscious shadow, and Todorov's window and spectacles. The Ghost Sonata shows Strindberg's philosophical efforts to search for the possibility and way to utilize Nietzchean Übermensch, Zarathustra, Swedenborg's gnosticism, Kierkegaard's asceticism, Jung's collective unconsciousness, and Buddhist causality in human beings' real marriage and life site. In particular, the last third act of dream in the remoter Hyacinth girl's room profoundly and nakedly deals with the dead lives and static intellectuality of characters with Narcissistic, Avoidant, or Paranoid personality disorders, who can talk only with short text symbolic languages and behave with simple body gestures on the cloudy stage under the grey lights. Hummel and Arkenholz, Adel and Mummy who have been connected to the past lies and crimes would not stop struggling and revealing opponent's fatal weaknesses, like murder, fraud, extortion, and hypocrisy until most them die around the beginning and the ending of Act III except the student, Dionysian Übermensch. Just before the fantastic dream stage closes with Adel's arbitrary death choice, Srindberg creatively visualizes the eastern dreamlike cycling stage borrowed with some Buddhist images like Buddha's statue, 4 colors' lotuses, purgatory, starlike white heavenly flowers, and casuality.
Bernard Shaw's tragicomic black comedy also would like to show the fantastic experimental production used dream and distance from spectacle, paradox, wit, satire, reversion, overturn, contrapuntal parallel, linguistic violence, word game, cynicism, and discussion, and prosaism. Man and Superman is divided into the realistic scenes 1,2,4 with characters who make much efforts to pursue the principles of Sklavenmoral(slave's morals), and the illusionary philosophical space, Act III, which demolishes the snobbery and conventionality of Victorian period. Shaw would show the serous existential problems; obedience and madness derived from conventions and regimes of reason-centered modernism in Victorian Capitalism. In independent Act 3 of Tanner's dream in the Sierra Nevada, Shaw creates a new modern Don Quixote, Don Juan to attack incalculable devotees and defenders for modernism strengthened by the invulnerable higher power class of politics and religion with Nietzchean power will for existence struggle, or Life force of survival instinct. Don Juan in fantasy enjoys himself with defeating and deconstructing the sclerotized cognitive system and the mean spirit of modernism-followers, the Statue and the Devil who will not endeavor to make an intellectual transformation in spite of Shaw's Zarathustra's metonymic harangue. Even though Don Juan fails to overturn some major characters into Dionysus who can dance with his whole body and enjoy himself in some Carnivals, he visualizes how to live and where to go to the spectators like Paul Gauguin describes in the spiritual painting of 'Do Venons Nous? Que Sommes Nous? Où Allons Nous?', 'Where did we come? Who are we? Where to go?' Don Juan refuses the Rousseauism and Cartesianism which would put the priority to reason and language instead of body and emotion, stops never singing the freedom of will and instinct for existence and self-finding in a long dream.