본 연구는 우리나라 영재 교육의 현실을 진단하고 세계 교육 패러다임의 변화에 따른 영재교육의 새 방향을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 국내 전문가 의견조사와 해외사례 분석을 실시하였다. 영재교육 전문가들의 의견을 조사한 결과 영재교육에서 개선해야할 점은 ‘간학문적 영재교육 강화, 학생주도적 교수학습 강화, 인성·리더십 교육 강화, 교사의 전문성 증진’으로 나타났으며, 영역 간 소통을 가능하게 하는 융합형 영재학교가 필요하다는 의견이 수렴되었다. 또한 외국 영재교육의 사례를 분석한 결과 수준별 선택과목 개설, 개방형 교육과정, 모듈형 교육과정, AP 프로그램 운영, 사사학습, 인성, 리더십 교육, 다양한 특별활동 프로그램 운영, 소그룹 중심의 실험, 현장학습, 토론학습, 협동학습, 개별지도 등의 교수학습방법을 실시하고 있었다. 국내 영재교육 전문가의 면담 및 설문조사와 해외 사례 분석 결과를 토대로 본 연구에서는 교육목표, 선발, 교육과정 및 교수학습 방법, 영재교육프로그램 측면에서 우리나라 영재교육의 새로운 방향을 모색하고 제안하였다.
This study aims to propose a new direction of gifted education in Korea based on literature review, a case study of gifted and talented education in foreign countries and an expert survey about current situation, problems and measures of Korean gifted and talented education. The results of the survey suggest that multidisciplinary approach for gifted and talented education, student-centered teaching and learning method, personality and leadership education, improvement of teacher's speciality, and establishment of fusion school are key factors for successful gifted and talented education. The analysis of gifted and talented education in foreign countries indicates that they have introduced various curricular system and teaching method in gifted and talented education including course organization according to students' level, open curriculum, modular system, AP program, individual research, mentoring, co-curricular activities, experiments in small group, field education, discussing learning, cooperation learning, and individual tutoring. Based on these results, we propose a new model of Korean gifted and talented education covering various areas such as purpose of education, selection, curriculum, and teaching & learning method.