본 연구는 교육과정에서 요구하는 수업 목표를 분석하고 추출한 후 Fogarty가 제시하는 통합 유형, 즉 분절형, 연결형, 동심원형, 계열형, 공유형, 거미줄형, 선형, 통합형, 몰입형, 네트워크형 등을 활용한 목표지향 활동 중심 통합 단원을 설계하고 효율적으로 적용하는 방안을 모색하는데 그 연구 목적이 있다. 본 연구의 목적을 달성하기 위해 먼저 참고문헌 및 선행연구 분석을 통해서 교육과정 통합 유형 중에서 목표지향 활동 중심 통합 단원을 설계하기에 가장 적합한 통합 방법(Fogarty 교육과정 통합)을 선정한 후, 그에 따른 구체적인 목표지향 활동 중심 통합 단원을 설계하고 D광역시 H초등학교 4학년 교사 7명과 학생 208명을 대상으로 적용하였다. 본 연구의 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 목표 지향 활동 중심 통합 단원은 교사와 학습자가 공동으로 통합 단원의 목표를 설정하고 목표 도달에 가장 적합한 활동을 중심으로 재구성함으로써 수업의 효과를 극대화할 수 있다. 둘째, 목표지향 활동 중심 통합 단원의 수행평가는 과정 중심의 수행평가를 실시하므로 학생 개인의 향상 정도를 측정하는 발달적 평가관을 지향한다. 셋째, 목표 지향 활동 중심 통합 단원은 학생들의 통합적 사고력을 함양하는 것은 물론, 학생 수준 및 능력에 적합한 맞춤형 개별화 교육이 가능하다.
This study analyzed and abstracted class goals required by the curriculum, and aims to design goal-oriented, activity-based integrated units by using Fogarty’s integration types such as segmental, connected, concentric circle , sequenced, sharing, spider-webbed, linear, integrated, immersed and networked types.
In order to achieve the purpose of this study, first of all, selected the most suitable integrate way (Fogarty curriculum integration) to design the goal-oriented activity-based integrated units of curriculum integration types through the analysis the references and the present studies, after that designed the specific goal-oriented activity-based integrated units and applied to 7 fourth grade teachers and 208 students of H Elementary School in D Metropolitan .
The conclusions of this study as follows. First, by teacher and students share the goal and reconstruct expeditious activities, goal-oriented activity-based integrated units can maximize the effect of instruction. Second, the performance assessment of the goal-oriented activity-based integrate units orients developmental viewpoints which is to measure the degree of students’ individual improvement because of being conducted process-oriented performance evaluation. Third, goal-oriented activity-based integrated units make it possible to appropriate individualized education to students’ levels and their abilities as well as to develop students’ integrative thinking skill.