이 연구는 여러 학자들의 교육과정 분석 기준을 고찰하여 교육과정 분석을 위한 관점을 제시하는 데 목적이 있다. 이를 위해서 Payne, Posner, Tyler & Klien, Stevens & Morrissett의 교육과정 분석 기준을 분석하였으며, 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, Payne은 교육과정 결정과 제안, 결정을 위한 타당한 이유, 결정과 제안의 제시 형태, 명확성과 일관성이라는 분석 기준을 제시하였으며, Posner는 교육과정 기원과 체계, 교육과정 고유영역, 교육과정 운영, 교육과정 비평이라는 분석 기준을 제시하여 교육과정 문서를 분석하는 관점을 제공하였다. 둘째, Tyler & Klien은 명확화, 근거, 타당성, 효율성, 조건, 현실성, 보급력을 제시하고, Stevens & Morrissett은 일반적 특성, 근거와 목표, 전제조건, 내용, 교수이론과 교수전략, 종합적 판단을 제시하여 교육과정 패키지를 분석하는 관점을 제공하였다. 이러한 이들의 교육과정 분석 관점은 교사들이 국가가 고시한 교육과정을 분석할 때, 두 가지 이상의 교육과정을 비교 분석할 때 참고할 수 있는 관점이 될 것이다. 또한 교과서를 선정할 때, 교육과정 개발 후 검토할 때에도 유용하게 사용될 것이다.
The purpose of this study was to inquiry the framework of curriculum analysis. For this purpose, I analyzed the study of Payne, Posner, Tyler & Klien, Stevens & Morrissett.
The conclusions were as follows:First, Payne suggested (1) decisions and recommendations, (2) justification for the decisions, (3) forms of presentation of decisions and recommendations, (4) consistence and clarity for analyzing curriculum. and Posner proposed (1) curriculum documentation and origins, (2) curriculum proper, (3) curriculum in use, (4) critique. These standards provide the perspective to analyze the curriculum documents. Second, Tyler & Klien recommended rationale, specifications, appropriateness, effectiveness, conditions, practicality, dissemination as recommendations for curriculum and instruction materials. And Stevens & Morrissett formulated guidelines for analyzing curricula. This curriculum analysis system consist of descriptive characteristics, rationale and objectives, antecedent conditions, content, instructional theory and teaching strategies, overall judgements. We can decide appropriate curriculum package by these factors. These analysis factor will contribute to analyzing the national curriculum and comparing two or more curriculum. In addition, when selecting textbooks and developing curriculum it will be useful.