아파트 문화로 대변되는 국내 주택분양시장의 불황과 다양한 브랜드를 가진 유사 주택상품군의 양적팽창은 기존의 공동주택 기획·설계 프로세스의 한계점과 대안의 필요성을 느끼게 한다. 본 연구의 목적은 공동주택 기획·설계 분야에서 모색할 수 있는 고객과 주택상품의 소통측면의 경쟁력 제고 방안의 일환으로, 최근 소비자의 이해도 증진과 추론을 유도하는 방법론으로 다양한 가능성을 갖는‘스토리텔링’기법을 응용한 공동주택 설계 모형을 제시하는데 있다. 이를 위해 공간에 스토리텔링 기법의 적용을 다룬 선행연구와 메시지의 전달기법으로서의 스토리텔링의 특성을 문헌을 통해 고찰하였다. 이 과정에서 도출된 스토리텔링의 이야기 구조와 실황적 소통기술의 속성을 고객(입주자)과 판매자(공동주택 기획사)를 연결하는 소통의 미디엄으로 응용하여 공동주택 상품에 대한 이해도를 높이기 위한 설계 모형을 제시하였다. 공동주택의 사례 분석을 통해 제시한 설계 모형을 검증하였으며, 이를 통해 스토리텔링 기반의 공동주택 모형의 유의미성과 개선점을 도출하였다.
Condominium complex market recession represented by Apartment culture and the quantitative expansion of similar house with various brands make us feel the need for an alternative and the limits of existing public housing planning design process. The purpose of this study is to suggest the design planning model based on storytelling with various possibilities as a methodology to encourage consumer understanding and induce the reasoning to improve competitiveness of the communication between customer and apartment. To achieve this, The study includes advanced literatures that addresses the concept of the storytelling techniques applications and storytelling properties as the messages passing techniques. During the research process, this study suggest the planning model for improvement of understanding about condominium products between customers(tenants) and seller(planners) by using the narrative structure and communication skills of the storytelling drawn from advanced researches. Proposed design model was verified by the case studies. Through this process, The value and improvements of‘design planing model for condominium complex based on storytelling' are derived.