메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

A Study of Education Program to Foster Field-based Talented for Designing Medical Space -Focus on a Competency-Based Curriculum-
Recommendations
Search

의료공간디자인 실무인재 양성을 위한 교육프로그램 연구-역량중심교육과정 개발 중심으로-

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Journal
한국공간디자인학회 한국공간디자인학회 논문집 한국공간디자인학회 논문집 제11권 제5호 KCI Accredited Journals
Published
2016.1
Pages
197 - 206 (10page)

Usage

cover
A Study of Education Program to Foster Field-based Talented for Designing Medical Space -Focus on a Competency-Based Curriculum-
Ask AI
Recommendations
Search

Abstract· Keywords

Report Errors
(Background and Purpose) The change in the level of importance of health for individuals is demanding regular and constant upgrades in the medical environment. Thus, medical organizations, from small medical clinics to hospitals, government medical provision centers, and Silver Towns, require professional medical environment designers to create new environments for rehabilitation and treatment spaces and construct modern structures with automatic systems. Therefore, a new education program for professional medical environment designers who are capable of maintaining and supervising medical facilities is necessary for the upcoming medical era. The following research suggests a change to the “medical space design program,” a study of design by combining studies of medicine and engineering, to extend students’ maximum capability to work as professional medical environment designers. (Method) First, aligned with changes to the domestic and foreign medical industry’s paradigm, early research and consideration of reference materials was conducted. Second, the specialized education programs of foreign education institutions, which have content about medical space design, were analyzed and advice from construction and interior designing companies with medical space design experience was requested to develop effective and innovative directions for the current specialized education system. Last, research was conducted on an education model that focuses on enhancing students’ executive ability to collect and analyze data and analyze. This process is critically helpful in creating an optimal education model for the “medical space design program.” (Results) The strategies of the “medical space design program“ are as follows. First, to specialize the hands-on exercises at the actual work place to enable students to generate medical treatment and healing environments. Two tracks of space design and space management will be taught separately along with hands-on exercises for each track. One differentiated part of the program is that the students will learn how to structure medical space where medical equipment and machines can be utilized conveniently and effectively, and healthy healing space based on the value of environment friendliness. The students will be involved in medical space designing work in small and large hospitals and other medical organizations or medical treatment centers. Second, the space administration track is to train professionals who have problem solving skills to efficiently manage modern medical equipment and facilities that are frequently used in the new medical industry. In addition, the students will go through experience-based education by participating in medical space designing projects in collaboration with the university hospital. This enhances their capability to handle hands-on duties for better performance in their future careers. (Conclusions) In summary, the new field-base “medical space design program“ intends to produce well-rounded designers who are capable of being allocated to field projects immediately following graduation. Participating in the program, along with hands-on projects of creating medical spaces for the university hospital and collecting related skills certificates, will be a milestone for students to reach their successful destinations and positions in society.

(연구배경 및 목적)건강을 위한 가치관의 변화는 의료 환경의 지속적인 변화를 요구하고 있다. 특히, 예방의학과 고령사회를 대비한 소규모 의원부터 대형종합병원, 의료복지시설, 실버타운 등은 새로운 재활 및 치유환경 창출의 디자인 능력과 첨단시공 및 자동화방법을 습득한 전문 의료디자이너의 필요성을 갖는다. 의료시설의 디자인과 유지 및 관리능력을 지닌 전문적 의료공간디자이너로서 차세대를 선도할 융합형 실무인재를 양성하는 교육 개발이 필요로 하며, 이에 대한 적극적인 대응방안으로서 본 연구는 의학과 공학 그리고 디자인학이 융합된 국내 최초로 설립된‘의료공간디자인학과’의 교육을 실무역량중심의 교육프로그램으로 개발하는 것을 목적으로 한다.(연구방법)첫째, 국내·외 의료산업의 패러다임 변화에 따른 선행연구와 문헌자료를 고찰한다. 둘째, 의료공간디자인 관련된 해외 교육기관을 중심으로 특성화된 교육프로그램을 분석하고 의료전문으로 특화되어있는 건축 및 인테리어 설계사무소, 시공회사 등의 자문을 받아 특화된 교육과정의 방향성을 제시한다. 마지막으로 실무역량 중심의 교육모델 연구를 통한 자료 분석으로 융합적 의료공간디자인의 교육모델을 제시하기 위한 근거를 마련한다. (결과)의료공간디자인의 특성화 및 교육 전략은 치료환경 및 치유환경 창출을 기반으로 하는 현장형 실무교육을 특성화하는 것이며 특히, 실습교육과 연계한 공간디자인 트랙과 공간관리 트랙을 별도로 운영하게 된다. 전공의 차별화된 교육으로 첫째, 의료공간디자인 트랙을 이수한 학생은 친환경 시설을 바탕으로 건강한 치유공간과 다양한 의료기기의 최적 활용 조건을 구현할 수 있는 치료공간을 조성할 수 있도록 설계하는 학문분야로 병원, 요양시설, 재활시설은 물론 건강기능 공간의 디자인을 담당한다. 둘째, 의료공간관리 트랙은 차세대 의료산업과 연계된 설비 및 시설의 효율적 관리를 위한 문제해결능력을 갖춘 전문인 양성을 목표로 한다. 셋째, 의과대학, 의과학대학, 간호대학 및 대학병원과 연계한 통합설계 및 현장교육을 강화하여 졸업 후 실무형 전문가로 진출하도록 교육 과정을 수립한다. (결론)의료공간디자인학과의 현장 적합형 실용인재 양성 교육은 졸업역량 기반의 융합형 디자이너를 교육하는 것이다. 교육프로그램 이수에 따른 관련 자격증을 취득과 대학병원 등과 현장 연계형 교육과정 운영으로 졸업 후 종합병원 및 대학병원의 시설관리, 의료공간관련 설계사무소 및 건설회사, 친환경 설비, 의료보건 및 복지시설, 시설관리 공무원 등으로 사회에 진출할 수 있도록 체계화한다.

Contents

No content found

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.