이 연구는 특수목적고등학교인 체육고등학교라는 특정 집단에 소속된 운동부 감독교사의 역할 수행에 대한 실제 속에 내포된 문화적 의미들을 탐색하기 위한 목적으로 진행되었다. 연구대상은 연구참여학교 감독교사 중에서 이 연구의 연구 취지에 동의한 7명으로 구성하였으며, 이 연구에서 사용된 연구기법은 문화기술적 사례연구로 문헌조사, 심층면담 및 참여관찰, 결정적 사건 기록법이며 전체적인 절차는 문제파악 및 연구 계획수립, 자료수집, 자료 분석, 보고단계로 진행하였다. 체육고등학교 운동부 감독교사의 역할 수행에 있어서 연구참여자들은 운동부 전문가와 운동부 관리자, 운동부 봉사자의 역할을 수행하고 있음을 알 수 있었다. 첫째, 운동부 전문가로서의 연구참여자들은 이미 체육고등학교와 같은 전문 엘리트 선수를 육성하는 특수목적을 가진 학교의 운동부를 운영하고 있는 것만으로도 전문성을 인정받은 것이지만 이에 만족하지 않고 보다 더 나은 운동기술 지도 방법을 개발하고 적용하여 훈련의 질을 높이며 경기력을 향상시키고 있었다. 둘째, 운동부 관리자로서의 연구참여자들은 담당운동부와 관계되는 행정업무와 선수선발과 진로지도 등이 포함되는 선수관리 업무, 학생, 학교관리자, 학부모, 코치, 동료교사, 종목관련 담당자와의 폭넓고 친밀한 인간관계 유지, 예산확보와 예산운용, 지원금확보 등을 포함하는 예산관리와 같은 영역들에서 그 역할을 다하고 있었다. 셋째, 운동부 봉사자로서의 연구참여자들은 담당운동부의 효율적인 운영을 위하여 개인적인 희생을 감수하면서 학생들에 대한 생활지도, 상담활동, 졸업 후 지도활동과 같은 활동들에 열정을 바치고 있다.
This study was conducted under the goal of examining the cultural meaning involved in the actual role operation of director teachers of an athletic club affiliated with a particular group, a physical education high school as a special purpose high school. The subject of this study was composed of seven members of study-related schools' director teachers who agreed to the object of this study. Cultural-descriptive case study, such as record-reference, in-depth interview, participant observation, decisive event record method, was used as study techniques. The whole procedures are as follows: Problem grasping, establishment of study plan, data collection, data analysis, and report. In regard of role operation of the director teacher of an athletic club at a physical education high school, it was found out that research participants played roles of an expert, a manager and a service provider for the athletic club. First, research participants as experts had already gained acknowledgment of their professionalism while operating an athletic club at a physical education high school. However, they developed and applied better athletic technical instruction methods, not remaining satisfied, by which they enhanced training quality and competition skills. Second, research participants as managers of athletic clubs played their roles with respect to administrative business related to an athletic club, in charge of managing business for players including player selection and course guidance etc., while maintaining broad and close relationship with students, school managers, students' parents, coaches, colleague teachers, and persons in charge of applicable events, etc., and acquiring and operating the budget including collection of supporting fund, etc. Third, research participants as service provides for athletic clubs sacrificed their personal lives for efficient operation of their athletic clubs and devoted their passion to such activities as living guidance for students, counseling and harvesting.