본 연구는 마이스터 고등학교에 재학 중인 학생들의 개인배경(입학동기와 가정배경, 학습태도, 고교 졸업 후 진로, 입학 전 진로지도, 졸업 후 진로 등)을 중심으로 외국어계열 특수목적 고등학교인 외국어고등학교와 비교해 그 실태를 연구하기 위한 목적으로 B시에 소재한 마이스터 고등학교에 재학 중인 남학생 178명과 동일지역에 소재하는 외국어고교에 재학 중인 남학생 74명을 대상으로 설문조사한 자료를 교차분석 및 평균차이검증을 통해 분석하였다. 분석결과 각 학교별 재학생의 아버지의 학력, 가정의 경제적 수준, 대화수준, 가정만족도, 자기주도형 학습태도, 고교입학 결정시기, 특목고 진학결정 이유, 입학 전 중학교 내신성적(석차), 고교 선생님과의 진로상담 기회, 고교 졸업 후 진로상담 중 상담 받고 싶은 내용, 고교 졸업 후 진로에 대해 상담하는 대상에서는 집단 별 유의한 차이를 보였다. 그러나 전공교과 학습태도, 전공교과 만족도, 교육내용 만족도, 입학 전 중학교에서의 진로지도 및 정보제공 수준, 특목고 입학 전 인식수준에 대해서는 유의한 차이를 보이지 않았다. 이러한 연구결과를 바탕으로 마이스터 고등학교는 전문계열 특수목적 고등학교로서 기존의 특성화 고등학교의 범주로부터 차별화된 교육정책이 실시되어야 한다는 점을 강조할 수 있다. 또한 입학동기가 확고하다는 점에서 전문계 고등학교의 설립취지에 부합하는 완성교육적 교육운영과 정책이 요구된다고 볼 수 있다. 따라서 향후 마이스터 고등학교에 대한 연구는 기존의 연구 경향에서 일반계 특수목적 고등학교와 동등한 수준과 방향에서 연구와 정책이 실시될 필요가 있다고 본다.
The purpose of this study is to compare personal background (motivation for entering school, family background, career after high school graduation, career guidance before entrance, career after graduation, and etc.) of students attending Meister High School which is a specialty high school with foreign high school which is a foreign language special purpose high school. To study its actual condition, survey data targeting 178 male students of Meister High School located in B city and 74 male students of Foreign High School in the same city was analyzed through cross tabulation and verification of average difference. As a result of analysis, there was significant difference between each group for father's educational background, financial status of family, conversation status of family, family satisfactory level, self-directing learning attitude, decision time for entering high school, reason for going to special purpose high school, grade(rank) in middle school, opportunity to counsel career with high school teacher, contents that one wants to counsel during career counseling after graduating high school, and target who counsel about career after graduating high school. However, there was no significant difference in learning attitude on majoring subject, satisfactory level on majoring subject, satisfactory level on education contents, career guidance and information provision level in middle school, and understanding level before entering special purpose high school. Based on this study result, Meister High School must conduct a differentiated educational policy from the range of the existing specialized high school as a special purpose high school. In addition, complete educational policy and education administration that conform to establishment purpose of a speciality high school is required since entrance motivation is resolute. Therefore, a future study about Meister High School must conduct a study and a policy in the same level and direction of normal special purpose high schools rather than the existing study trend.