본고는 한국 고전문학 분야에 등장하는 중국의 역사 인물 가운데 宋代 무장인‘岳飛’에 주목하여, 조선 전기에 악비 관련 고사와 인물 형상이 여러 문헌을 통해수용․형성되는 과정을 탐색하였다. 또 이렇게 형성된 악비 고사와 인물 형상이壬․丙 兩亂期에 어떻게 활용되었는지, 악비 형상이 어떠한 방식으로 확산을 거듭해 갔는지 등의 문제에 대해 살펴보았다.
악비 관련 고사를 확인할 수 있는 가장 이른 시기의 문헌 자료는 宋史 「岳飛傳」이다. 「악비전」에서는 武將으로서 악비에 대한 역사적 사실 기록에 충실하면서, 문무를 겸비한 면모를 부각시키는 동시에 뛰어난 신하의 능력을 알아보지 못한 군주의 무능을 비판하는 데까지 이르고 있다.
世宗代 간행된 三綱行實圖에서는 악비가 「忠臣」편 항목의 일원으로 선택됨으로써 자연스레 충신으로 규정되고 있다. 그가 보여준 충효의 실질은 장수로서 외적에 맞서 싸우면서 국토를 회복하고 국치를 설욕하고자 孤軍奮鬪한 것인데, 이러한면모에 주목하면서 악비를 儒家의 가치를 내재하고 체현한 충신의 형상으로 격상시키고 있다.
宣祖代 간행된 會纂宋岳鄂武穆王精忠錄은 이전 시기까지 악비에 관한 문헌들을 총 망라하여 악비의 인물 형상을 확정하였다. 이 책은 악비의 圖像, 악비에 대한역사 관계 기록, 악비의 저술, 고금 인물들의 악비에 대한 稱評 및 관련 시문 등을총괄하고 있어서 악비와 관련된 모든 자료를 집대성한 문헌이다. 이러한 문헌이 중국과 조선에서 동시에 간행되고 유포됨으로써 악비는 문무겸전과 충효의 실천을 아우르고, 나아가 흠잡을 데 없이 온전한 不朽의 충신 형상으로 확정되기에 이르렀다.
역사적으로 볼 때, 악비 관련 고사는 漢族과 이민족 사이의 대결 과정을 드러내고 있다고 할 수 있다. 조선의 경우도 임․병 양란은 주변 이민족들과의 대결 양상을 띠고 있었기 때문에 국가적 위기에 잘 대응했던 선례로써 악비가 주목되게 되었다. 이에 악비 관련 고사와 인물 형상은, 전란 직전에는 군사적 방비 강화의 논리적근거로, 전란 과정에서는 군대의 편제와 훈련의 방법의 典範으로, 전란 후에는 講和반대의 명분과 논리로, 나아가 전란 과정에서 활약한 무장들을 칭송하고 襃獎하는준거 등으로 다양하게 활용되기에 이른다.
한편, 악비 관련 주요 문헌인 삼강행실도와 정충록은 이후에도 계속 간행되고 유포되었다. 삼강행실도는 한문과 諺解가 합기된 형태로 여러 차례 간행과 頒賜가 이루어졌으며, 정충록은 宣祖, 肅宗, 英祖 때 모두 3차례나 간행되었는데,숙종과 영조의 경우에는 책의 서두에 직접 御製序文을 쓰기도 하였다. 이렇듯 삼강행실도와 정충록의 지속적인 간행과 반사로 인해 악비에 대한 不朽의 충신 형상이 광범위하게 확산되었을 것으로 생각된다.
결국 이러한 과정을 통해 조선 전기에 수용․형성된 악비 관련 고사와 인물 형상이 하나의 문학적 토양으로 자리매김을 하면서, 17세기 이후에 시조, 소설 등의 갈래에서 작품의 창작과 향유의 측면에서 영향을 끼치게 되었던 것으로 짐작된다.
This study drew attention on 'Yue Fei(岳飛)' who was an admiral in Song dynasty among Chinese historical figures appeared in Korean classical literature and explored process of accepting event of Yue Fei and forming image of Yue Fei in early Joseon through several documentary records.
Furthermore, this study investigated how event of Yue Fei and formed image of Yue Fei were used in two events of Japanese invasion of 1592 and Manchu Invasion of 1636, how formed image of Yue Fei had been developed.
The earliest documentary record where event related to Yue Fei can be identified is History of the Song(宋史)「the story of Yue Fei(岳飛傳)」. In the 「the story of Yue Fei」, historical facts about Yue Fei as an admiral were substantially recorded, while aspects of having both literary and military accomplishments were stressed. At the same time, this story even criticizes inability of King who could not see excellent ability of vassal.
Samganghaengsildo(三綱行實圖) published in King Sejong includes Yue Fei in the section 「Loyal Subjects」. So Yue Fei is regarded as a royal subject. Yue Fei, as an admiral, fought against foreign enemies to recover national land and to vindicate national disgrace with all his efforts. Based on his this career, his image as a royal subject was made - Yue Fei is described as a figure who had value of Confucianism and embodied such a value.
Hoechansongakakmumokwangjeongchungrok(會纂宋岳鄂武穆王精忠錄)published in King Seonjo contains all the literatures related to Yue Fei until then and definitely defined image of Yue Fei. This book includes iconography of Yue Fei, historical records about Yue Fei, books written by Yue Fei, assessment about Yue Fei, related poetry and writings etc. - all the materials about Yue Fei were collected. Such literature was published and distributed both in China and Josen at the same time. This definitely made image of Yue Fei as a permanent royal subject without flaw and Yue Fei is described as a figure who had both literary and military accomplishments,and implemented loyalty and filial piety.
Historically, it can be said that event related to Yue Fei discloses showdown between China and different ethnic groups. For Joseon, because two events of Japanese invasion of 1592 and Manchu Invasion of 1636show appearance of showdown between different ethnic groups, Yue Fei was paid attention as a case where national crisis is well responded.
Accordingly, event of Yue Fei and his image was variably used like these -just before wars, as a basis of logic for strengthening military defense;during war, as a model of military organization and training method; after war, justification and logic to oppose treaty; furthermore standard to praise and encourage military commanders who acted in wars.
On the other hand, since then, major literatures related to Yue Fei such as Samganghaengsildo and Jeongchungrok were continuously published and distributed. Samganghaengsildo was published and distributed several times in the form of being written in Chinese letter and vernacular translations together. Jeongchungrok was published three times during Seonjo, Sukjong, and Yeongjo - Sukjong and Yeongjo themselves wrote preface of the book. Thus, Samganghaengsildo and Jeongchungrok were continuously published and distributed. As the result, it is thought that image of permanent royal subject about Yue Fei was widely expanded.
In the end, through this process, event of Yue Fei and image of Yue Fei accepted and formed in early Joseon became one of literary soil. And it is thought that this affected creation and enjoyment of work in the Sijo, novel etc. since the 17th century.