동아시아의 <공자.동자문답> 서사 유형은 공자가 항탁 혹은 무명의 어린아이와길다툼을 하고 언어경합을 벌이다가 패배에 이르렀다는 내용을 지니고 있다. 본 연구는 공자와 항탁의 인물 전승에 유의하면서 언어경합담적 서사 유형의 연원을 추적하고, 문헌고증적 방법론에 기댄 선행 연구의 한계성을 극복하고자 노력했다.
이 유형의 원형은 .장자.와 .논어.에 삽입된 은자 우언에서 찾아진다. 특히 .논어.자한.편의 ‘達巷黨人’조는 은자 우언과 유사한 서사구조를 지녔으며, 그 주인공이 항탁과 동일한 인물로 인식되기도 했다. 도가 계통의 전승에서는 한대 <孔子見老子> 화상석 도상, 혜강의 <高士傳> 언급, 오균의 <高士詠.項.>조 등이 중요하다. 이 계통에서 노자는 공자를 포함한 모두의 스승으로, 항탁과 안회는 어린성인으로 묘사됐다. 또 항탁 전승은 삼교 쟁론에 끼어들어 불교의 위경들에서 노자,공자, 안연 혹은 항탁을 석가의 선교사처럼 지칭하고, 안연과 항탁을 어린 성인으로묘사하며, 심지어는 공자까지 동자의 형상으로 묘사했다.
한편 이 유형의 서사적 연원과 변용은 어떤 위계질서에 속하는 상위자와 하위자사이의 쟁변담에서 광범위하게 추적할 수 있다. .열자.탕문.편의 공자와 두 아이의 쟁변담, 세설신어․숙혜편의 어린 황태자의 지혜담 등은 이른 시기의 사례이다.
계안록에는 삼교의 경전이나 교의를 반의모방하여 통념을 전도시키는 소화와, 노장과 상좌, 스승과 제자, 장인과 사위 사이에서 벌어지는 언어경합담 등이 다수 발견된다. 또 <孔子項託相問書>에 나타난 문답 구조와 언어경합담의 화소는 7C의<孔子與子羽對語>, 한․진 시대 木簡과 돈황 출토본 <晏子賦> 등에서 구체적으로 검출된다.
The narrative type of the Dispute between Confucius and a Child inEast Asia contains a story that Confucius met Xiang-Tuo or an unknownchild to quarrel on the way, dispute for wisdom through language competition,and result in the defeat of himself. In this study I researched theorigin of the narrative type paying attention to the figure legends of Confuciusand Xiang-Tuo, thereby tried to overcome the limitation of precedingresearches that have relyed on methodology of historical investigation.
The archetypes of this narrative type can be found in the hermit fables ofthe Zhuang-tzu and the Confucian Analects. Especially, the article Da-Xiang-Dang-Ren in the Confucian Analects has a similar structure with the hermitfable, the character had been considered as same figure with Xiang-Tuo. InTaoist transmission, the Confucius visites Lao-tzu iconographies among theImage Stones in Han Dynasty, utterances in the Biographies of NobleHermits by Ji-Gang, and the article Xiang-Tuo among the Poems of NobleHermits by Wu-Jun are worth to consider. In these, Lao-tzu was figured asa great master of all including Confucius, Xiang-Tuo and Yan-Hui as youngsaints. Also Xiang-Tuo legend had been involed in disputes of Three Religons.
In some Apocrypha of the Buddism, Lao-tzu, Confucius, and Yan-Hui orXiang-Tuo were named like as the Buddist missionaries, Yan-Hui andXiang-Tuo were figured as young saints, even Confucius as a image ofchild.
Meanwhile, the origin and change of this narrative type could be broadllytraced in the quarrel tales between seniors and juniors belong to certain hierachy. A quarrel tale between Confucius and two children in the chapterTang-Wen of the Lie-tzu, a wisdom tale of young prince in the chapterSu-Hui of A New Account of the Tales of the World were just earlyexamples. In the Records Expanding Your Face were founded various funnytales which parody canons or doctrins of Three Religions and many tales oflanguage competition between a chief Buddhist monk and his youngdisciple, a Confucian teacher and his pupil, a father in law and his son inlaw. Also the structure of ask and answer, the motives of language competitivetale showed in the DunHuang scripts Document of Dispute betweenConfucius and Xiang-Tuo could be detected in the Talks between Confuciusand ZiYu of 7th century script, Wooden tablets of Han-Jin period, and theFu of An-tzu excavated in DunHuang.