메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
연세대학교 언어정보연구원 (구 연세대학교 언어정보개발원) 언어사실과 관점 언어사실과 관점 제34권
발행연도
2014.1
수록면
135 - 163 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to analyze the types of questions made by Korean learners in the debates. For this purpose, this study reviewed theories and dissertations on the questions and showed that questions are used not just to seek information but to convey the speaker’s assertion as well. Based on this, this study focused on the degree of seeking information and the degree of implying oppositional assertion in the questions in debates. For the analysis, this study examined 4 debates of Korean learners, and 2 debates from Korean native speakers were used for comparison. The result of the analysis showed that there are two major question types, which are clarification questions and oppositional questions. Oppositional questions are devided again into questions to reinforce the speaker’s own claim and questions to weaken the opponent’s claim. The result showed a number of different aspects between the Korean learners and the Korean native speakers. As a whole, the Korean learners asked questions of a less number and with a lower diversity compared to the Korean native speakers.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (35)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0