대부분의 음악 전공자들은 오랜 세월에 걸쳐 악기를 연주해왔음에도 불구하고 악보 없이 즉흥적으로 연주하는 것에 대한 막연한 두려움을 가지고 있다. 하지만 꾸준한 연습을 통해 연주능력을 향상시키는 것처럼 즉흥연주 능력도 체계적인 교육과 연습을 통해 향상시킬 수 있다.
달크로즈(Emile Jaques-Dalcroze, 1865-1950)는 음악교육에서 즉흥연주의 중요성을 강조하였고, 달크로즈국제공인자격증 취득을 위한 즉흥연주 시험에는 작곡, 편곡 외에 전통 화성 및 비 조성음악에 기초한 즉흥연주, 이미지 즉흥연주, 유리드믹스 수업에서 사용되는 음악게임을 위한 즉흥 연주, 그림을 위한 즉흥연주, 그리고 움직임을 위한 즉흥연주 달크로즈 교사양성 과정에서 다루어지는 움직임을 위한 즉흥연주는‘이동 동작(걷기, 뛰기, 느리게 걷기, 스킵, 스윙, 점프)을 효과적으로 끌어내기 위한 즉흥연주,’ ‘자유로운 움직임을 보고 그 움직임을 음악으로 표현하는 즉흥연주' 등이 포함된다.
등 다양한 즉흥연주 항목이 포함되어 있다. 특히 움직임을 위한 즉흥연주를 배우는 과정은 화성 패턴 익히기, 노래 반주, 전조 등을 경험하는 일반적인 즉흥연주 수업에서 찾아 볼 수 없는 독특한 경험을 학생들에게 제공한다. 달크로즈 즉흥연주 수업에서 강조되는 움직임을 위한 즉흥연주의 교육목표는 즉흥연주 능력 향상을 통해 악보 속에 내재된 움직임을 이해하고 표현할 수 있는 능력을 키우는 것이고, 궁극적인 목적은 좋은 연주자로서의 자질을 함양하는 것이라 할 수 있겠다.
수업에서 참고할 수 있는 좋은 예시곡을 활용하는 것은 학생들의 즉흥연주 역량을 향상시키는 데 매우 도움이 된다. 학생들은 주어진 예시곡을 연주하고 분석하면서 움직임을 적절하게 표현하는 음악정보를 파악하게 된다. 그 결과 즉흥연주의 실마리를 찾게 된 학생들은 악곡에서 나타난 패턴을 모방하고 변형시키면서 자신의 생각을 효율적으로 끌어낼 수 있게 되고, 즉흥연주에 대한 부담감을 떨쳐버리고 자연스럽게 즉흥연주에 몰입할 수 있게 된다. 특히 표제를 통해 직접적으로 음악의 내용을 묘사하는 표제음악은 구체적으로 그 이미지를 상상할 수 있어 즉흥연주 수업에서 더욱 효과적으로 활용될 수 있다. 그리고 표제음악 중에서도 동물관련 표제음악은 동물마다의 특징적인 움직임을 음악에 담고 있어 움직임과 즉흥연주를 연계해서 학습할 수 있는 좋은 자료가 된다.
따라서 본 연구는 동물관련 표제음악들에 사용된 다양한 음악 요소들을 분석하여 움직임을 위한 즉흥연주 수업에서 활용할 수 있는 소재를 발굴하고, 이를 즉흥연주 수업에서 적용하는 방안을 제시하는 것을 목적으로 이루어졌다.
Dalcroze put an emphasis on the importance of improvisation in music education, and the Dalcroze teacher training courses place great importance on the cultivation of the abilities to express movements through improvisation. Students can learn various composition techniques, and easily come up with creative ideas through imitation. Animal-related program music reflects the characteristic movements of animals in music and offers good materials to learn improvisation and how to effectively connect them with movements.
This study thus extracted the pieces of animal-related programs in piano teaching materials at the intermediate level, analyzed the common composition techniques among composers, and explored the materials of improvisation for movements. The pieces were analyzed according to rhythm, meter, scale, interval, harmony, register, articulation, dynamics, phrase, and tempo.
The analysis results show that a variety of musical elements were selected and used according to the animal characters. Improvisation activities with the analyzed elements were applied in the following processes: 1) appreciating and creating imagery to match the music, 2) moving to the music, 3) analyzing the music, 4) improvising based on the analyzed music information, and 5) purifying the created music.
Going through those processes, the students experienced the following changes. First, they had profound reflection on the various elements of music in the process of experiencing improvisation for the movements. This raised their understanding level of the music and developed their ability to interpret music autonomously. Secondly, they took interest in the uses of the body to make musical sounds after receiving the lesson with unique processes of imagining animal movements, expressing their characteristic movements with their entire body, and improvising. Third, they improved their motor skills, naturally improved their techniques, and made preparations for a sophisticated and expressive performance after the process of conveying animal movements through the various uses of gross and fine-motor skills. And finally, they improved their music dictation skills by training to concentrate and listen to sounds in the process of expressing the movements they imagined or experienced through improvisation. It thus seemed that experiencing improvisation for movements helped to enhance not only improvisation skills but also excellent performance skills.
The findings of the present study will provide useful information for the creative works of piano teachers or composers who are interested in the creation of piano practice pieces as well as the field of music education and are utilized in the creation of animation, movies, and advertisement music. The study will hopefully be followed by future research on more diverse topics adapted to this area so that improvisation through program music will be utilized more actively across various fields.