메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
이화여자대학교 음악연구소 이화음악논집 이화음악논집 제14권 제1호
발행연도
2010.1
수록면
129 - 157 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

초록· 키워드

오류제보하기
This paper explores the late nineteenth-century expansion of the tonal system, by constructing and characterizing a harmonic syntax centered the chromatic scale-step b^2. An alternative mode of functionality is considered—not based on the pivot of the leading-tone (^7) that is responsible for traditional tonal progression, but rather on the chromatic scale-step, a minor second above the Tonic, b^2—as a kind of mirror or dual of the leading-tone. I developed a systematic language of b^2-progression, by considering all triadic and seventh-chord possibilities containing b^2. Progressions of the type Tonic-to-b^2-X-to-Tonic (where b^2-X is each of these possible triads and seventh-chords in turn) are then sought in the late-nineteenth-century and early-twentieth-century tonal literature, with surprising success. Almost every possible configuration has been found exemplified in real music, mostly in passages that are almost completely opaque when analyzed from the perspective of traditional functionality. Therefore, the end result of this study is to provide an alternative harmonic paradigm and syntax for understanding heretofore difficult chromatic music.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (27)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0