형사소송법은 제195조(검사의 수사)에서 “검사는 범죄의 혐의 있다고 사료하는 때에는 범인,범죄사실과 증거를 수사하여야 한다.”고 규정함으로써 검사의 수사권을 규정한 다음, 형사소송법제196조는 ‘사법경찰관리’라는 제목 아래 “① 수사관, 경무관, 총경, 경정, 경감, 경위는 사법경찰관으로서 모든 수사에 관하여 검사의 지휘를 받는다. ② 사법경찰관은 범죄의 혐의가 있다고 인식하는 때에는 범인, 범죄사실과 증거에 관하여수사를 개시⋅진행하여야 한다. ③ 사법경찰관리는 검사의 지휘가 있는 때에는 이에 따라야 한다.
검사의 지휘에 관한 구체적 사항은 대통령령으로정한다. ④ 사법경찰관은 범죄를 수사한 때에는관계 서류와 증거물을 지체 없이 검사에게 송부하여야 한다. ⑤ 경사, 경장, 순경은 사법경찰리로서 수사의 보조를 하여야 한다. ⑥ 제1항 또는 제5항에 규정한 자 이외에 법률로써 사법경찰관리를 정할 수 있다.”고 규정하고, 형사소송법 제197조는 ‘특별사법경찰관리’라는 제목 아래 “삼림,해사, 전매, 세무, 군수사기관 기타 특별한 사항에 관하여 사법경찰관리의 직무를 행할 자와 그직무의 범위는 법률로써 정한다.”고 규정한다.
위와 같은 규정에 따르면 검사와 사법경찰관은범죄의 혐의가 있다고 사료하거나 인식하는 때에범인, 범죄사실과 증거에 관하여 수사를 하고, 사법경찰리는 수사의 보조를 하여야 한다는 것이므로 사법경찰리는 독자적으로 수사를 할 수 없다고 이해하는 것이 일반적이다. 그런데 대법원 판례는 사법경찰리에게 사법경찰관사무취급이라는지위를 부여하여 그들이 한 수사를 적법한 것으로 인정하고, 그들이 작성한 피의자신문조서, 진술조서, 압수조서의 증거능력을 인정하고 있고,통설은 그 판례를 지지하거나 동조하고 있다.
필자는 그와 같은 판례와 통설의 문제점을 밝히고, 적법한 수사절차, 나아가 적법한 형사사법절차의 확립을 위한 착안점을 제공하기 위하여,먼저 형사소송법과 검찰청법 등 법령에 규정된사법경찰관리의 종류에 관하여 개관(槪觀)한 다음 판례와 통설이 인정하고 있는 ‘사법경찰관사무취급’의 문제를 비판적으로 검토하고, 문제 해결을 위한 방안을 제시하는 순서로 이 연구를 수행한다.
Despite the provision of the Criminal Procedure Act <Article 196>, The Supreme Court holds on to the authorities of investigations which are conducted by the judicial police assistants and recognizes them legally-appropriate; such as interrogation of a suspect, listening to statements of a third party, seizure⋅search, inspection of evidence and so on and so forth. Also, the admissibility of evidence of protocols of interrogation of a suspect, protocols of statement, protocols of inspection of evidence written by judicial police assistants is accepted by the Court as if those are written by judicial police officer, if the requirements of them are fulfilled. The common opinion supports the judicial decision of The Supreme Court or goes along with that.
However, this study demonstrates that judicial police assistants merely have the authorities for “assistance of investigation”, not to investigate by themselves own conducting the interrogation of a suspect, listening to statements of a third party, seizure⋅search, inspection of evidence and so forth by according to the provisions of the Criminal Procedure Act.
With the same point of view, this study deals with the legal character of judicial police officer, such as investigator and police administrative official regulated by provisions of the Criminal Procedure Act,and prosecution investigation official regulated by provisions of the Prosecutor’s Office Act.
Especially, the contents mainly looks the problem of the legal basis of the precedents of The Supreme Court about judicial police assistant’s authority for investigation; such as some related acts and subordinate statutes, the administrative decree of the Japanese Government General of Korea, and some provisions of the presidential decree about the standards of investigation for both prosecutor’s instruction to judicial police official and judicial police official itself which is recently established and enforced.
Furthermore, to solve the problem of the exercising on the authority for investigation conducted by judicial police assistance is critical to decide whether the standards of prosecutor’s investigation instruction to judicial police official is legally-correct and appropriate or not. Also, this is the foundation stone for starting discussions on the independence of authority for investigation of the judicial police officer In conclusion, it emphasizes on to change the judicial decision of The Supreme Court and to call attention of the studies of law fields about this problem stated above.